Har jag schizofreni?

  • Annaaa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 7 månader sedan #765430 av Annaaa
Svar från Annaaa i ämnet Har jag schizofreni?
Svar ja - jag har nog lusläst alla sidor som finns på svenska om schizofreni.
Mer
8 år 7 månader sedan #765473 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Har jag schizofreni?
Det finns schizofreni utan röster och vanföreställningar t.ex negativa symptom, tankestörningar och humörstörningar. Vid depression har man ofta ångest också och sömnen är ofta störd. Jag har sett en symptomjämförelse mellan psykos och depression på olika saker och det var inte så stor skillnad. Om du har depression är motion viktigt liksom aktivering, som göra roliga saker.
  • Annaaa
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 7 månader sedan #765722 av Annaaa
Svar från Annaaa i ämnet Har jag schizofreni?
Ok. Hur tar sig dessa humör- och beteendestörningar form? Jag känner mig inte särskilt störd varken till humöret eller beteendet bara allmänt låg och saknar motivation till allt. Människor runt mig som jag frågat tycker inte att jag förändrats mer än att de märker att jag inte är lika glad som förut. Och förstås att jag undviker umgänge. Dessutom har jag en mycket diffus huvudvärk som tar sig form i ilningar och brännanden, även tryck inuti huvet. Kan någon känna igen det?

Kan schizofreni utbryta/förvärras med SSRI? Funderar på att få det utskrivet mot min depression men jag vill inte riskera något.
Mer
8 år 7 månader sedan #765723 av Geta
Svar från Geta i ämnet Har jag schizofreni?
Har du testat dina sköldkörtelvärden?

Bipolär sjukdom kan förvärras av antidepressiva mediciner och ge manier.
Sådan risk brukar inte finnas vid schizofreni.
Mer
8 år 7 månader sedan #765724 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Har jag schizofreni?
Humörstörningar menas depressiva eller hypomana perioder. Vanliga i början särskilt. Beteendestörningar innebär att man beter sig annorlunda t.ex går ut naken eller barfota på vintern. Jag har inte läst att antidepressiva kan trigga schizofreni. De kan i och för sig trigga psykotiska symptom hos vissa. Eftersom biverkningarna brukar komma direkt borde man snabbt märka det och kunna sluta innan det blir värre. Depression och särskilt djupa depressioner kan också framkalla psykotiska symptom.
Mer
8 år 7 månader sedan #765749 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Har jag schizofreni?
:tänk Funderar här på om du borde göra en hjärnskanning för att utesluta en hjärntumör. Det kan visa sig som huvudvärk eller ett tryck på hjärnan. Skulle du även få synhallucinationer bör du absolut göra en hjärnskanning med Det som populärt brukar kallas hjärnröntgen men är Magnetkameraundersökning.

Du bör absolut ta upp detta med en läkare.
www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/ ... g/?ar=True

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum