Inkallad som reservist vid krig/konflikt?

  • Reservist
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 5 månader sedan #779230 av Reservist
Har en fråga till er äldre män som tjänstgjort allmän värnplikt förr i tiden.

Om man mönstrat vid allmän värnplikt som ung man förr i tiden och fått frisedel innan den nya reformen av antagning till det svenska försvaret vilket innebär att man blir reservist och kan bli inkallad till det militära vid händelse av krig eller konflikt upp till 70 års ålder, om jag minns rätt?

Är detta något som gäller än idag detta år 2015 att man som reservist kan bli inkallad för tjänstgöring fastän det inte är allmän värnplikt längre utan är frivilligt av båda könen att ansöka om i dagens läge?

Hur är reglerna för detta?
Kan man bli inkallad även om man har en allvarlig psykisk sjukdom/diagnos eller får man då göra civil tjänstgöring?
Mer
8 år 5 månader sedan #779239 av Geta
Har det varit meningen att du ska medverka i eventuella krig, trots att du
är frikallad?
  • Reservist
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 5 månader sedan #779244 av Reservist
Svar från Reservist i ämnet Inkallad som reservist vid krig/konflikt?
Nä, men jag tänkte på vad som gäller vid eventuella framtida krig/konflikter om Sverige dras in i något sådant.
Mer
8 år 5 månader sedan #779246 av MsTibbs
Jag har fått brev att jag är borttagen från listorna. Detta förmodligen då jag inte får ha vapen längre. Jag har ju gjort lumpen 11 mån och Hemvärnet sju år därefter. Jag tror inte art man automatiskt tas bort. Har du fått brev att du slipper så gäller det, åtminstone till den osannolika händelsen att du får nytt brev med motsatt order.
  • Reservist
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 5 månader sedan #779248 av Reservist
Svar från Reservist i ämnet Inkallad som reservist vid krig/konflikt?
Minns ej, men jag tror jag inte fått sådant brev.
Mer
8 år 5 månader sedan #779252 av MsTibbs
Då gissar jag att du fortfarande är reserv.