Inkallad som reservist vid krig/konflikt?

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 1 vecka sedan #813157 av

Reservist skrev: Har en fråga till er äldre män som tjänstgjort allmän värnplikt förr i tiden.

Om man mönstrat vid allmän värnplikt som ung man förr i tiden och fått frisedel innan den nya reformen av antagning till det svenska försvaret vilket innebär att man blir reservist och kan bli inkallad till det militära vid händelse av krig eller konflikt upp till 70 års ålder, om jag minns rätt?

Är detta något som gäller än idag detta år 2015 att man som reservist kan bli inkallad för tjänstgöring fastän det inte är allmän värnplikt längre utan är frivilligt av båda könen att ansöka om i dagens läge?

Hur är reglerna för detta?
Kan man bli inkallad även om man har en allvarlig psykisk sjukdom/diagnos eller får man då göra civil tjänstgöring?




Har nu tagit reda på idag via epost till försvarsmakten vad som gäller enligt mina frågor som Reservist i första trådposten som jag postade.


Saxat citat via epost från Svenska försvarsmaktens rekryteringsmyndighet:

"Ja, det finns reservofficerare i Försvarsmakten.

Om även du inte genomfört en värnplikt så kan du, i händelse av krig eller vid höjd beredskap, bli inkallad för tjänstgöring beroende på varför du inte fick genomföra värnplikten. Frågor kring detta och beredskapsunderlaget hänvisar vi till Rekryteringsmyndigheten.

I händelse av krig så kommer sannolikt värnplikten återuppväckas och då gäller denna både män och kvinnor.

Psykisk sjukdom är sannolikt något som kommer leda till att du inte bli inkallad."



Kommentarer på detta av er Viskare?
Mer
8 år 1 vecka sedan #813166 av Geta
Precis vad jag trodde.
Mer
8 år 6 dagar sedan #813181 av Nissegossen
Att jag är godkänd för civilförsvaret gör att jag automatiskt inte blir inkallad till att stå med vapen mot en eventuell fiende. Inom civilförsvaret är det nämligen genom Internationell överenskommelse så att civilförsvaret icke får ha med vapen att göra. Skulle vi få höra någon i civilförsvaret ha en önskan eller överenskommelse mellan två eller flera som tänkt att försvara sig med vapen, skall de omedelbart skiljas från tjänst i civilförsvaret. Detta enligt internationella avtal.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 6 dagar sedan #813184 av Nissegossen
Jag är luttrad, jag vet inte hur sant det är men jag har fått höra det utav en instruktör i civilförsvaret.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum