Schizofreni och reumatism eller någon annan sjukdom

  • Gäst
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 3 månader sedan #798661 av Gäst
Är det sant att om man drabbats av schizofreni så kan man inte drabbas av reumatism och tvärtom?

Finns det ett slags "skydd" vid vissa psykiska sjukdomar tex. om man får den ena sjukdomen (psykisk sjukdom) så kan man inte få den andra sjukdomen (fysisk sjukdom)?
Mer
8 år 3 månader sedan #798665 av Geta
Det sägs så. Ledgångsreumatism ska vara en autoimmun sjukdom. Schizofreni kan
också bero på inflammation. Igår i Fråga Doktorn handlade hela programmet om
ledgångsreumatism. Kan inte komma på någon med ledgångsreumatism och schizofreni
här samtidigt.
Mer
8 år 3 månader sedan #798707 av Nissegossen
Har träffat en som pga att hon har ledgångsreumatism har fått sin Schizofreni diagnos avskriven. Det är numera en massa år sedan detta var fallet och tjejen var redan då opererad ett flertal ggr i sina handleder. Iof, skulle jag nog kunna luska fram vad hon har för telefonnummer och sist vi träffades var där hon bodde med sin familj i ett torp utanför stan. Hon var alltså gift med en man som hade diagnosen bipolär och hade en pojk och en flicka. De måste vara vuxna nu.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
8 år 3 månader sedan #798708 av Nissegossen
De var bra kompisar och i början som de var gifta var jag kattvakt åt deras katter där de bodde när de åkte på semester.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
  • Gro
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
8 år 3 månader sedan #798721 av Gro
Mycket intressant. Hade barnreumatism och numera Bechterews sjukdom.
Har i vuxen ålder haft huvuddiagnoser Schizofreni, schizoaffektiv, bipolär trots Bechterews sjukdom och barnreumatismen.

Detta betyder alltså att jag inte kan vara psykiskt sjuk. Som sagt, intressant är det.
Mer
8 år 3 månader sedan #799430 av Admin1
En nyhet från 2014:

Personer med schizofreni verkar ha lägre risk för reumatism än normalpersoner, men det kan bero på att inte alla fall med reumatism rapporteras vid schizofreni visar en ny svensk studie från Karolinska av Dr Carl Sellgren.

[url:2xugfq1l]http://www.viska.se/index.php/nyheter1/4-nya-roen/5255-schizofreni-verkar-inte-skydda-mot-reumatism[/url:2xugfq1l]