Vet inte vad som är verkligt längre

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
7 år 11 månader sedan #821733 av
Jag liter inte på någon än mig själv och de tankar jag ibland "spelar upp". Jag litar inte på min familj längre, jag tror att mina vänner kan ha anledning att experimentera på mig eller redan gör det och stjäl mina tankar.

Schizofreni verkar som ett sätt att maskera detta på, när ens tankar blir kallade för "paranoida" och "vanföreställningar". Det känns och verkar ändå som att faran kan vara framme när som helst, ser inte varför man ska vara försiktig och vaksam. Jag har fått diagnosen depression, så tror i och för sig inte att jag utvecklar schizofreni, men har samt ett par vanliga negativa symtom som skulle kunna vara sann; jag har kognitiva besvär och tappat all lust och tillit för sociala sammanhang. Jag vill inte bli kontrollerad och manipulerad. Det känns som att jag inte kan svara på deras signaler och att de är medvetna om att jag är en av de "speciella" som de kan använda. De kontrollerar och stjäl mina tankar. De bevakar förmodligen det här med. Men jag måste komma ifrån de för en gångs skull.

Jag har inte velat berätta om det här för de, för uppenbara anledningar. Har bara sagt att jag känner mig tydligt förföljd och övervakad.

Känner ni detsamma?
Mer
7 år 11 månader sedan #821737 av wasp
Nää, faktiskt inte.
Mer
7 år 11 månader sedan #821802 av Admin1
Schizofreni är ofta ärftlig och finns i 70 % av fallen i släkten. Sedan några år innan psykosen försämras arbetsförmåga och socialförmåga. Det är ofta kognitiva och negativa symptom som ger detta. Men depression kan ge vissa kognitiva problem också. Psykotiska symptom kan förekomma hos andra diagnoser.

Det som kan tyda på schizofreni eller schizoaffektiv är att du upplever att dina tankar stjäls. Sådana saker kan dock förekomma vid bipolär också, men ganska sällan.

Gör detta test som kan skilja mellan depression och negativa symptom:

[url:30ovzd37]http://www.viska.se/index.php/sjalvtester/har-jag-depression[/url:30ovzd37]

Har du ingen depression gör detta test och mät negativa symptom N1 - N7:
[url:30ovzd37]http://www.viska.se/index.php/sjalvtester/mata-psykotiska-nagativa-symptom[/url:30ovzd37]

Vid negativa symptom känner man inte känslor, men vid depression har man känslor.
  • Gäst
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
7 år 10 månader sedan #822473 av Gäst
Svar från Gäst i ämnet Vet inte vad som är verkligt längre
Fick 6 poäng på första testet...

Man kan väl ha båda på samma gång?

Gjorde andra med, fick 28 poäng. Jag gissar at jag ändå har ganska tydliga negativa symptom?
  • Gäst
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
7 år 10 månader sedan #822489 av Gäst
Svar från Gäst i ämnet Vet inte vad som är verkligt längre
Men vetenskapen är inte sanningen, det är ett redskap för att komma närmare den.

Det är faktiskt vetenskapen som har gjort det möjligt för dig att skriva här.

John Atanasoff, som med hjälp av elektronik, uppfann den första elektroniska datorn. Han använde naturvetenskapen - kunskapen som fåtts genom den vetenskapliga metoden och som idag finns i all högre utbildning.

Jag förnekar inte möjligheten att Gud eller Satan finns, men har ingen anledning att tro på dem förrän de uppenbarat sig för mig. Det kan hända att de inte gjort detta än.
Mer
7 år 10 månader sedan #822518 av HelenaL
Blir orolig för dig. Så ska du inte behöva ha det bättre att gå och träffa en psykiater och få hjälp. Berätta precis hur du upplever det bra kanske att skriva ner innan så att du inte tappar bort det när du sitter hos läkaren. Lycka till :hjärta