Dryga ut sjukersättningen genom att arbeta åt privatpersoner

  • Gäst
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
7 år 8 månader sedan #851093 av Gäst

zoidar skrev: Faktiskt är det så att f-kassan har blandat ihop reglerna för mig. Först fick jag inte ha vilande sjukersättning. Sen några år senare gick det bra.


Minns du, om du vill berätta? När vilket år och månad du fick beslut på beviljad sjukersättning?

Och är det någon här som vet om man får ansöka om vilande sjukersättning och arbeta om man går efter de nya reglerna?
Och hur mycket får man arbeta och tjäna i så fall enligt de nya reglerna?

Kan Försäkringskassan göra undantag från reglerna eller tänja lite på reglerna?
Mer
7 år 8 månader sedan #851115 av Zoidar
Gäst, det bästa du kan göra är att ringa F-kassan och ta reda på vilka regler som gäller dig. Även om jag ger dig ett svar så kan det vara så att F-kassan tagit fel beslut ang. mig.

Anchored in Christ ✟

Mer
7 år 8 månader sedan #851242 av Admin1
Du kan nog sälja bären privat själv för då blir det inga kvitton någonstans och ingen vet att du sålt dem. Om man säljer vilda bär räknas inte det som arbetsinkomst utan hobbyverksamhet.
Mer
7 år 8 månader sedan #851245 av Geta
Köparna av bären anmäler dig nog inte till skatteverket.
Mer
7 år 8 månader sedan #851443 av Admin1
Köparna är bara glada att få köpa bär billigare än i affären. Någon skatt tänker de inte på.
  • Gäst
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
7 år 8 månader sedan #852640 av Gäst

Gäst skrev: Varför får de brukare som arbetstränar åt kommunen skattefri rehabiliteringsersättning?
Vem och vilken lag bestämmer sådant?

Måste en brukare deklarera varje år i deklarationen rehbiliteringsersättningen som kommunen betalar ut?

Varför får inte kommuner konkurera med näringslivets företagare?
Har näringslivet monopol på företagande?

Varför kan inte kommuner med dagverksamhet höja rehabiliteringsersättningen och betala skatt samtidigt?



Få helt enkelt svara på mina egna frågor som jag försökt ta reda på idag.

Varför får de brukare som arbetstränar åt kommunen skattefri rehabiliteringsersättning?
Vem och vilken lag bestämmer sådant?

Svar: För att det är bestämt av kommunens politiker tillsammans med Skatteverket och deras olika ekonomiska lagar och regler. Brukare som arbetstränar ska ha en liten flitpeng som en slags morot. Och för att den skattefria ersättningen inte ska krocka med andra ersättnings och bidragssystem om den skulle skattas ännu en sista gång innan den betalas ut.


Måste en brukare deklarera varje år i deklarationen rehbiliteringsersättningen som kommunen betalar ut?
Svar: Behöver inte deklarera ersättningen eftersom ersättningen är redan skattad och därför skattefri, det är skattepengar som kommuner delar ut till brukare som arbetstränar.


Varför får inte kommuners dagverksamhet konkurera med näringslivets företagare?
Svar: Dels för att det kan bli otillåten snedvriden konkurans och att kommunen måste gå efter marknadsekonomiska regler när kommuners dagverksamheter utför tjänster tillverkar produkter och tar betalt för det.

Har näringslivet monopol på företagande?
Svar: Vet ej. Fråga näringslivsförvaltningen i respektive kommun.

Varför kan inte kommuner med dagverksamhet höja rehabiliteringsersättningen och betala skatt samtidigt?
Svar: Halva svaret är för att det kan krocka med andra bidrag och ersättningssystem pga. lagar och regler som reglerar olika ersättningar och kan kanske vara så att det inte ska bli för förmånligt då kan kommuners dagverksamheter ställa högre krav på oss brukare om vi får höjd ersättning och då kanske det räknas som ett arbete som kan inkräkta på försäkringskassans, socialförvaltningens och skatteverkets regler om hur mycket man får tjäna om man är sjukpensionerad eller får socialbidrag.