Dryga ut sjukersättningen genom att arbeta åt privatpersoner

Mer
7 år 9 månader sedan #837799 av Admin1
1. Tror inte de får reda på detta eftersom det är skattefriinkomst, som inte behöver anmälas. Det verkar inte räknas som inkomst eftersom den är skattefri.

2. Skatteverket kan inte kolla detta eftersom lön under 1000 kr inte anmäls till dem. men man skall själv skatta för det och gör man det kan det bli anmält.

3. Hjortronspriset ligger mellan 30 - 80 kr/kg. Blåbär har jag köpt privat för 50 kr/kg. Uppköpare ger 10-30 kr/kg.
[url:vyyo9brx]http://www.barkopes.se/hem.htm[/url:vyyo9brx]
Mer
7 år 9 månader sedan #837805 av Geta
Försäkringskassan sa att mina grannar kunde anmäla mig om jag jobbade extra,
när jag hade sjukersättning.
Mer
7 år 9 månader sedan #837807 av Admin1
Inkomsten från enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk, till exempel möbler, hemelektronik, prydnadsföremål och liknande, behöver du inte ta upp i inkomstdeklarationen om den totala vinsten är mindre än 50 000 kronor.
  • Gäst
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
7 år 9 månader sedan #837829 av Gäst

Admin1 skrev: 2. Skatteverket kan inte kolla detta eftersom lön under 1000 kr inte anmäls till dem. men man skall själv skatta för det och gör man det kan det bli anmält.



Tolkar jag rätt eller fel?

Alltså under 1000kr alltså 999kr får man tjäna utan att själva givaren/betalaren behöver betala skatt och arbetsgivaravgifter men att själva:
"Mottagaren (av pengarna) ska själv deklarera beloppet i sin årliga inkomstdeklaration".

Menas det då att mottagaren av pengar för ett utför arbete oavsett hur litet storleken på beloppet är under ett helt år ansvarar för att även små inkomster oavsett hur små beloppen är ska skattas genom att deklareras i den årliga inkomstdeklarationen?
  • Gäst
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
7 år 9 månader sedan #837834 av Gäst
Lite offtopic men ändå på tal om skatteverkets regler om arbete.


Varför får de brukare som arbetstränar åt kommunen skattefri rehabiliteringsersättning? Vem och vilken lag bestämmer sådant?

Måste en brukare deklarera rehbiliteringsersättningen i deklarationen varje år som kommunen betalar ut?

Varför får inte kommuner konkurera med näringslivets företagare? Har näringslivet monopol på företagande?

Varför kan inte då kommunen höja ersättningen och betala skatt samtidigt?
Mer
7 år 9 månader sedan #837865 av cecilia76
Den konstintresserade kan tjäna 300.000 på att sälja sin konst.Detta utan att skatta.
Det är en rejäl slant, inte sant?