Besvär med magen (Trög, hård mage och förstoppning)

  • Gäst
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
7 år 8 månader sedan #852795 av Gäst

Fantasio skrev: Laxermedel antar jag säljs på Apoteket. Blir man våldsamt bajsnödig och måste hålla sig i närheten av toaletten efter intag?


Beror på styrkan per dos, antal doser och om det är ett milt medel eller ett med lite krut i och i vilken form flytande, tabletter, granulat och om man tar oralt eller i "tvåan", så att säga, effekten kommer oftast efter ett par timmar.

Däremot läste jag på en förpackning laxermedel i tablettform man tar oralt mot tillfällig förstoppning att man kan bli beroende av det, om man tar det ofta.
Hur går det till som att bli beroende av laxermedlet, alltså blir det liksom ett måste att det blir som en frigörande stimulerande känsla att få tömma tarminnehållet?
Mer
7 år 8 månader sedan #852801 av Moderator2
När man tar laxermedel regelbundet en längre tid så kan kroppen reagera med att man måste använda laxermedel hela tiden. Tarmfunktionerna slutar fungera normalt.
  • Gäst
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
7 år 8 månader sedan #852998 av Gäst
Aha, bra att veta för den som inte vet!

Men laxermedel som är något skonsam och mild i effekt exempelvis flytande medlet Laktulos som man tar oralt och som man använder låga doser i underhållsförebyggande syfte är väl inte farligt att ta under en längre tid tex. 3-4 dagar upp till en vecka eller så?

Det man ska välja först av alla laxermedlen är något av de mildaste medlen innan man dundrar på med kraftfulla medel första gången man får besvär, för att se om besvären avhjälpes om det är tillfälliga besvär och sedan sluta upp att ta för att vara säker på att tarmfunktionen inte rubbas.

Förutom att röra på sig ofta och dricka mycket vatten.
Mer
7 år 8 månader sedan #853000 av Melun
Jag har laktulos och den verkar det inte vara nåt problem med gällande kroniska tarmfunktionsstörningar. Men man kanske skulle fråga en läkare först?
Mer
7 år 8 månader sedan #853023 av Geta
Det är inga problem med trög avföring, när man tar Metformin mot diabetes.
När jag ska åka bort får jag avstå Metforminen.
Mer