Funderingar kring psykossjukdom

Mer
8 år 10 månader sedan #738007 av hinkan
Nu har jag försökt skriva ett inlägg så många gånger men skitit i det pga noja. Nu har jag dock tagit min kvällsmedicin o tänkte ge det ett försök till. Min läkare sa att jag verkar ha en psykossjukdom som inte hänger ihop med min bipolära diagnos. Vad i helvete kan det va för sjukdom om det inte är kopplat till det bipolära eller schizoaffektiv? Kan man ha en schizofreni diagnos o bipolär parallellt med varann? Vad finns det för andra psykossjukdomar? Träffar jnte läkaren förrän nästa vecka o jag är otålig så det är därför jag frågar här. Jag har dock mer frågor.

är det nån här som får brutala o fruktansvärda bilder insatta i huvudet o även att rösterna vill att man ska skada sig själv o andra?

Är det nån som har både yttre, inre röster o plus ser skuggor ibland?

Hur är man när man har full insikt? Jag kan oftast reflektera över mina upplevelser (förutom nät jag är mitt i det) men som nu när ajg är påväg ut är det rött plågsamt när det går fram o tillbaka hela tiden. Personalen har sett massvis med friskhetstecken som jag inte märkt.

Jag har så svårt att greppa det här o dessutom försöka pussla ihop alla bitar så de faller på plats. Därför jag är nyfiken på hur andra har det, om nån har likadant. Skulle känna mig mindre ensam typ.

Ja det blev mycket här o förstår om jag inte får svar på allt men ja..så får vi hoppas att jag inte tar bort inlägget när nojan slår på.
Mer
8 år 10 månader sedan #738036 av mumrik
När jag var inlagd mådde jag fruktansvärt dåligt och kände mig missförstådd och rädd.

Personalen tyckte jag svängde väldigt och jag gick från panik till apati på några minuter.

Jag har än idag svårt att greppa vad som hände.

Jag fick diagnosen schizoaffektiv.

:kram
Mer
8 år 10 månader sedan #738053 av Admin1
Skulle gissa att du kanske har schizoaffektiv, men det är inte så lätt att ställa den diagnosen. Det är lättare att diagnosticera schizofreni. Med schizoaffektiv skall ha 2 typ A symptom för schizofreni + 50 % av tiden innan behandling skall man haft mani eller depression. Sedan för att skilja från bipolär skall man haft minst 2 veckors psykos utan mani eller depression. Det är det sista som kan vara knepigt att fastställa.
Mer
8 år 10 månader sedan #738060 av hinkan
Alltså hon sa ju att det är inte kopplat till det bipolära men jah fattar inte vad hon menar? Vet inte om hon syftade på att denna eventuella psykossjukdom började många år innan det bipolära bröt ut. Jag har mycket mer problem med det psykotiska än der bipilära men jag har sällan berättat om det för det känns som ingen fattar ändå. Jag vet inte om diagnos blir svårare att sätta då? Har stora problem med ovisshet o vänta på stora saker så jag är i upplösningstillstånd just nu pga jag inte vet vad dom tänker riktigt.
Mer
8 år 10 månader sedan #738078 av mumrik

Admin1 skrev: Skulle gissa att du kanske har schizoaffektiv, men det är inte så lätt att ställa den diagnosen. Det är lättare att diagnosticera schizofreni. Med schizoaffektiv skall ha 2 typ A symptom för schizofreni + 50 % av tiden innan behandling skall man haft mani eller depression. Sedan för att skilja från bipolär skall man haft minst 2 veckors psykos utan mani eller depression. Det är det sista som kan vara knepigt att fastställa.


När du beskriver det så Admin1 så tycker jag att jag verkar mer bipolär än schizoaffektiv. 8O
  • Besökare
  • Besökare
8 år 10 månader sedan #738089 av
Svar från i ämnet Funderingar kring psykossjukdom
lock känsla?