Funderingar kring psykossjukdom

Mer
8 år 10 månader sedan #738143 av Janis
Det är inte säker man blir frisk för att man har sjukdomsinsikt. Man kan ju vara sjuk och vara medveten om att man är det också... Det sägs ju att man måste ha insikt om man ska bli frisk. Hoppas min käftsmäll är ett friskhetstecken! Jag har ju aldrig släppt tron på att jag kan bli frisk och jag tror att en dag så är jag det... Möjligheten finns... Jag kan acceptera dock att jag är frisk i perioder och har skov ibland...
Mer
8 år 10 månader sedan #738145 av Utomjordingen
Så länge lagen (paragrafen) säger som den gör så kan du aldrig blir frisk även om du så vore en super kvinna! Ville bara säga detta!
Mer
8 år 10 månader sedan #738155 av hinkan
Jag förstår till viss del att jag är sjuk men jag har svårt att greppa hur pass sjuk. Kan inte släppa tankarna helt o känns som jag står med en fot i vardera verklighet. Den ena verkligheten måste jag totalt överlämna mig i nån annans händer o lita blint på att det den säger är sanning o att min sanning är fel. Men så säger de att fel är inte ett bra ord att använda för det är inte fel på mig. Men uppenbarligen är det väl det? Eller? Jag är bara väldigt förvirrad just nu för även om psykossjukdom är ett ämne som diskuterats vilt i flera år så har jag aldrig förstått omfattningen. Nu börjar det sjunka in.
Mer
8 år 10 månader sedan #738158 av Utomjordingen
Hamnar man i psykiatrins händer - då är det kört! En gång psykiatrin - alltid psykiatrin för så enkelt är det. Rekommenderar ingen att inte hamna i psykiatrins händer för då vill ingen anställa Er för att enligt psykiatrin så har man en funktionshinder vilket som sen i sin tur gör att ingen vill anställa Er på ett arbete och som sen i sin nästa tur gör att man går miste om flera miljoner kronor under hela ens liv för att man inte kan/får arbeta fast man hade kanske kunnat klara av arbetsuppgifterna i alla fall. Så kan man väl säga att det var i mitt fall sen våren 1990.
Mer
8 år 10 månader sedan #738164 av Geta
Jag förstår inte varför man hela tiden ska skylla på psykiatrin. Den kommer in i ett senare skede.
Innan dess utspelas en annan historia. Orsaken till psykisk ohälsa är inte psykiatrin.
Mer
8 år 10 månader sedan #738165 av Utomjordingen
Hade inte psykiatrin funnits så hade jag inte heller blivit tvångsinlagd till ett dårhus och tvångsmedicinerad från första dagen våren 1990 utan bara fortsatt och arbetat på kommunhuset och varit sten rik idag, vilket jag inte är idag på grund av en fjuttig sjukersättning och på grund av psykiatrin.