Vad göra vid fel diagnos?

Mer
08 nov 2018 09:18 #1104227 av Admin1
Svarade Admin1 på ämne Vad göra vid fel diagnos?
Bara schizofreni finns men man bedömer 8 olika symptom eller dimensioner hur starka de är t.ex depression. Diagnosen idag beskriver mer vilka symptom man har.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Mer
08 nov 2018 22:47 #1104445 av RainDrops
Svarade RainDrops på ämne Vad göra vid fel diagnos?
Okay vadå för symptom

Mer
09 nov 2018 09:19 #1104495 av Admin1
Två diagnossystem finns – det amerikanska DSM 5 och WHO systemet ICD-10. DSM 5 kräver nedsatt social- och arbetsförmåga för diagnos, men inte ICD 10, vilket ger fler diagnos. DSM 5 har upphört med undergrupperingen t.ex paranoid schizofreni utan istället bedöms dimensioner av sjukdomen, som realitetsstörning, negativa symptom, disorganisation, kognition, depression, mani och psykomotoriska symptom. Nu krävs också minst ett av vanföreställningar, röster och stört tal. Det går inte länge att få diagnos med bara ett symptom - ovanliga röster eller helt otroliga vanföreställningar.

Mer
09 nov 2018 11:51 #1104543 av RainDrops
Okay tack då vet man! Men mani och depression är väl schizoaffektiv syndrom eller bipolär eller finns det heller inte längre?

Mer
10 nov 2018 10:54 #1104891 av Admin1
Mani och depression finns nog med för att kunna skilja mellan schizoffektiv och schizofreni.

Mer
10 nov 2018 11:43 #1104919 av Nissegossen
Svarade Nissegossen på ämne Vad göra vid fel diagnos?
Jag hade tidigare paranoid Schizofreni men den läkaren ändrade min diagnos vilket jag inte tyckte om då det tidigare stod enbart Schizofreni jag råkade se det i journalen vid den tiden. Gillade det inte alls.

Mer
10 nov 2018 12:51 #1104934 av RainDrops
Admin1 kan inte även bipolär vara som schizoaffektiv syndrom? Finns cykloid psykos kvar eller vad heter fet,? Eller psykotisk depression? Vad har drogutlösta psykoser för diagnos,?

Mer
10 nov 2018 12:53 #1104935 av Miika
Svarade Miika på ämne Vad göra vid fel diagnos?
När man är bipolär får man psykos vid mani medans schizoaffektiv kommer det psykos utan mani

Sidan laddades på: 0.345 sekunder