Vanligt med remission? Eller feldiagnos?

Mer
7 år 3 månader sedan #891301 av dddfff
Under fem år var jag mycket sjuk med nästan konstanta psykotiska symptom och väldigt nedsatt funktion. Jag var inlagd sammanlagt ca två år under de åren pga mycket oro och hotfullt beteende. Men nu i höstas blev jag plötsligt frisk. Jag började med en ny medicin efter att inte fått effekt av leponex och så blev jag bara frisk som av ett knapptryck. Jag hör fortfarande röster men nu vet jag att det inte är någon som sitter och skickar dem till mig utan att det bara är stress. Jag har inga vanföreställningar längre. Jag har bra kontroll över mitt beteende och min tankeprocess. Det var ett så dramatiskt tillfrisknande så läkarna började ifrågasätta schizofrenidiagnosen. Hur vanligt är det att man får ett så bra tillfrisknande så fort? Beror det här bara på medicinen eller är det så att jag inte har schizofreni längre? Kan man ha schizofreni i fem år och sen blir frisk utan särskilt mycket kvarvarande problem?
Mer
7 år 3 månader sedan #891302 av Prosit
Vilken medicin? Från schizofreni blir man tyvärr nog aldrig frisk, man bara tror det ibland. Det är oftast de sjukaste perioderna man känner sig frisk, tyvärr. Välkommen dddfff.
Mer
7 år 3 månader sedan #891311 av Prosit
Det är min erfarenhet, sen kan ju din vara helt annorlunda.
Mer
7 år 3 månader sedan #891360 av Geta
Tvivlar också på att man blir frisk från schizofreni. Man är inte psykotisk hela tiden,
men därifrån att vara frisk är ett långt steg.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
7 år 3 månader sedan #891366 av Jocke
Ja, men för mig låter det hela som att du varit feldiagnosticerad? Men som sagt Admin kanske kan svara, men visst kan medicin göra en skillnad på natt och dag. Vi har ju haft flera här som lever fullt normala liv med hjälp av rätt medicinering. Mycket beror givetvis på hur disponibel man är för en medicins verkan, en medicin som hjälper en, kan vara en katastrof för ngn annan!

Vars är världen på väg?
Mer
7 år 3 månader sedan #891384 av Admin1
Efter 5-6 år efter insjuknandet kan psykossymptomen minska med 75 %, så man är sjukast i början. För att bli friskförklarad skal du saknat symptom i 5 år och sedan klarat dig utan antipsykotika i 2 år minst. Kanske är du i remission dvs ganska frisk, men behöver antipsykotika för att förhindra insjuknande.

Här hittar du ett remissionstest, så du kan själv mäta om du är i remission:
www.viska.se/sjalvtester/mata-psykotiska-nagativa-symptom