Läkares olika omdömen

Mer
17 år 8 månader sedan #43735 av Tumelisa
Jag blir så förbryllad över läkare.
En kallar mig för borderline, en annan för psykotiskpersonlighetsorganisation, en paranoid schizofreni. Sist jag läste det min riktiga läkare har skrivit så stod det i ett papper från september att diagnosen schizofreni är fastlagd. Sen för bara någon vecka sedan så har läkaren som hoppat in ett tag skrivit att jag är en svårbehandlad borderline. Vem ska jag tro på?
Mer
17 år 8 månader sedan #43746 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Läkares olika omdömen
Det händer nog ibland att läkare ger olika diagnoser. Jag vet för några år sedan en kille som hade fått olika diagnoser hos alla sex läkare han träffat. Sådana saker bidrar ju inte precis till att stärka förtroendet för psykiatrin.

Vilken diagnos skall du lita på? Den läkare, som känner dig bäst, har längst erfarenhet och som gjort en noggrann utredning av din sjukdom skulle jag själv lita mest på. Om någon tillfällig läkare kommer med en annan diagnos, så skulle jag be honom motivera varför den gamla diagnosen inte var rätt. Fråga också om behandlingen blir annorlunda med den nya diagnosen.
  • Besökare
  • Besökare
17 år 8 månader sedan #43766 av
Svar från i ämnet Läkares olika omdömen
Läkarna håller åtminstone överens om att det finns en del utrymme mellan schizofreni och borderline i sjukmässighet . Du verkar finnas just i det utrymmet som inte har något namn förutom vid gränspunkterna psykos/borderin och schizofreni :D
Mer
17 år 8 månader sedan #43785 av Saari
Svar från Saari i ämnet Läkares olika omdömen
Du ska tro på dig själv.

Vad har du för problem? Vilka mediciner blir du hjälpt av? Vad tror du själv skulle vara en bra terapiform? I och för sig spelar ens egna åsikter inte alltid så stor roll för läkarna, jag har bett om att få gå i DBT men får inte det eftersom jag inte har diagnosen borderline.

Jag skrev en tråd för ett tag sedan där jag funderade på om borderline och schizofreni hade liknande drag, då många schizofrena som jag fått kontakt med har fått diagnosen eller passar in i diagnosen borderline personlighetsstörning.

Jag träffade en tjej på slutenvården som inte hade fått någon korrekt diagnos, men som blivit hjälpt av antidepressiva i kombination med Leponex samt KBT. Hon säger att ingen egentligen vet vad som hände, mer än att det var allvarligt. Sist jag såg henne så mådde hon mycket bättre, trots att läkare förmodligen haft delade meningar om hennes tillstånd. Så det går! Jag tror på det.
Mer
17 år 8 månader sedan #44358 av Tumelisa
Svar från Tumelisa i ämnet ...
Tack för fina svar. Jag har blivit en aningen bättre på min medicin som är Seroquel 800 mg om dagen.i Inte för att jag märker en sån stor skillnad men andra gör det.
Jag har semester från behandlingshemmet jag bor på så nu ska jag ut och socialträna... Jag är rädd för folk men... Bor hos mamma.
Visst så vill jag lita på min riktiga läkare. Han får läsa det jag skriver som sedan ska bli min bok. Han känner mig bäst då jag släpper in honom genom mina anteckningar.
Nu blev det tomt i huvudet så jag har inget mer att skriva. Allt åkte ner i min fot så den fick det för jobbigt för nu sover den...
  • Harald
  • Besökare
  • Besökare
17 år 8 månader sedan #44365 av Harald
Svar från Harald i ämnet Att ställa diagnos...
Pluggar själv till läkare och har nyligen läst psykiatrikursen... Jag må således inte vara någon expert inom området ännu, men förklaringen till varför det är så svårt att fastställa en korrekt diagnos är inte så komplicerad. Beakta följande scenario som ett exempel...


1. Tänk att en person kommer till doktorn och är djupt deprimerad. Doktorns diagnos: Depression?

2. En tid senare tas personen in för tvångsvård pga kraftiga manier. Diagnos: Manodepressivitet?

3. Efter ytterligare utredningar och svårbehandlat tillstånd sluter man sig till att personen INTE är manodepressiv eftersom några manier ej återkommer. Diagnos: Säsongsbundna depressioner? Men manin då? Maniska tillstånd och psykoser kan vem som helst drabbas av någon gång i livet, och det behöver inte betyda att det ingår i den faktiska diagnosen.

Vid varje enskilt tillfäle ovan agerar troligtvis läkaren korrekt och ställer en, utifrån givna symptom etc, korrekt/trolig diagnos.

I själva verket är situationen oftast långt mer komplex. Psykiatriska symptom är oftast diffusa och flyter in i varandra. Utredningar tenderar därmed afta att bli långa. Givetvis skall man välja en läkare man har förtroende för. Tiden som man gått hos den behandlande läkaren spelar också en viss roll. Dock är det viktigt att vara medveten om att lång kontakt inte måste innebära att det motsatta skall ifrågasättas. Se bara till exemplet ovan. Antag att patienten gått hos en och samma läkare fram till och med punkt två under en lång tid, men därefter bytte läkare. Att denne nu ställer en ny och slutgiltig diagnos behöver inte vara negativt trots att denne är nyinsatt i patientens situation. Med de fynd och resultat som visat sig är detta i själva verket korrekt. Hur länge man gått hos en och samma läkare behöver inte betyda att denne är mer trovärdig...