Läkares olika omdömen

Mer
17 år 9 månader sedan #44427 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Att ställa diagnos...

Gäst skrev: I världen i dag står 19 miljoner arma krakar under olanzapinets kontroll med risk för diabetes och tardiv dyskinesi.

Jag står på 2.5 mg, och är beroende.

Jag skulle kunna snöpa mig själv (nästan) för att slippa det diabetespreparatet.

mvh/Björn


Zyprexa ger en förhöjd risk att få diabetes och viktökning samt trötthet. Risken för tardive dyskinesi är nog mycket lägre än för gamla antipsykotika. Jag har läst att nya antipsyktika har 90 % lägre risk för tardiv dyskinesi. Lägst risk här har nog Leponex följt av Seroquel.
Mer
17 år 9 månader sedan #44433 av Jeff
Svar från Jeff i ämnet Läkares olika omdömen
Jag vet inte vad jag har för diagnos längre. Psykiatrin kan verkligen vara en flygande cirkus ibland. Man sätter mig på någon slags paranoid personlighetsstörning med schizoida drag och psykopatiska drag och ibland schizofrenisymptom och fobiskt beetende. Vad fan ska man tro på? Just precis, sig själv för det är man själv som vet det bästa för en och ingen annan riktigt. Jag har en polare som hade schizoaffektiv men som plötsligt träffade en annan läkare. Ooopps du är manisk och schizoid och det visade sig helt fel. Hade en affektiv störning visserligen, fast en depreesiv fas.
  • Harald
  • Besökare
  • Besökare
17 år 9 månader sedan #44491 av Harald
Svar från Harald i ämnet Att ställa diagnos...
Gäst 21:44,

Läkemedelsbolagen är företag och liksom alla andra företag måste de använda sig av marknadsföring för att vara konkurrenskraftiga. Att utveckla ett nytt läkemedel kostar i dagsläget minst 10 miljarder, en enorm summa med tanke på att många läkemedel aldrig blir färdigutvecklade eftersom de visar sig ha för kraftiga biverkningar etc.

Däremot har läkemedelsbolagen inte något att säga till om vad gäller riktlinjer för vilket läkemedel som läkarna skall ordinera. Det är inte läkemedelsbolagen som ställer upp behandlingsrekommendationerna. En läkare bör och får inte skriva ut ett visst preparat enbart för att denne fått reklam för detta.
Mer
17 år 9 månader sedan #44518 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Läkares olika omdömen
Det är nog ganska många som tycker det är oroande att läkarna är så beroende av information från läkemedelsföretagen och att informationen de ger är vinklad för att öka försäljningen av deras produkter. Det kostar väldigt mycket att utveckla nya läkemedel, men säkert över 90 % av de nya läkemedlen medför ingen förbättring medicinskt sett. För att kunna sälja dessa produkter så måste företagen satsa mycket pengar på marknadsföring och man kan säga att läkarna ofta blir vilseledda. Ofta finns bland läkarna en övertro på läkemedel och säkert har reklamen betydelse här, eftersom den sällan informerar om de som inte får effekt av läkemedel.
  • Björn
  • Besökare
  • Besökare
17 år 9 månader sedan #44531 av Björn
Svar från Björn i ämnet Läkares olika omdömen
Admin1,

ZYPREXA! ZYPREXA!!

19 milj stackare äter diabetesmedicinen.

Utrota Zyprexa och skapa en bättre tillvaro!!
  • Harald
  • Besökare
  • Besökare
17 år 8 månader sedan #44547 av Harald
Svar från Harald i ämnet Läkares olika omdömen

Admin1 skrev: Det kostar väldigt mycket att utveckla nya läkemedel, men säkert över 90 % av de nya läkemedlen medför ingen förbättring medicinskt sett.


Skulle vara intressant att veta vilka källor du har för det här påståendet... Låter ytterst orimligt.