Hur vet om man hade/har psykos/vaneföreställningar?

Mer
5 år 8 månader sedan #1079121 av mumble
Hej!
Var inlagd på en psykavdelning för ett tag sedan, tror jag hallucinerade någon enstaka gång och hade paranoia/vaneföreställningar.
Pratade med en överläkare som sa att jag hade (förlorat kontakt med verkligheten=psykos)?
Var iallafall där ett par dagar innan jag fick åka hem, fick bland annat äta antipsykotika (olanzapin).
En läkare sa att jag kunde äta den någon vecka efter jag hade kommit hem vid behov.
Men hur som helst hur vet vad de har skrivit i min journal osv.
Men jag tänker om det hade varit psykos hade jag inte fått stannat kvar längre och eller fått en remiss inom psykiatrin?
Mer
5 år 8 månader sedan - 5 år 8 månader sedan #1079128 av Geta
Hej och välkommen!

De ville nog inte behålla dig på psyket, så att du blev hospitaliserad.
Det är sällan som man själv märker att man är psykotisk. Det kan klarna dag för dag. Vissa kommer aldrig ur psykosen.
Last edit: 5 år 8 månader sedan by Geta.
Mer
5 år 8 månader sedan #1079131 av mumble
Okej.
Men rent allmänt om man åt olanzapin i ca en vecka d.v.s. 7 tabletter totalt. Nu har jag inte tagit någon tablett på ca 1 vecka. Men hur fungerar det med nedtrappningen, behövs det eller är det bara att sluta? Jag tänker att jag inte åt dem så länge och sådan liten dos d.v.s. på 5 mg. Vill helst sluta med den då jag inte vill ha biverkningar.
Mer
5 år 8 månader sedan #1079133 av Geta
Det är nog inga problem att sluta, när du har tagit tabletterna så kort tid. Men så fort brukar inte en psykos gå över.
Mer
5 år 8 månader sedan #1079135 av mumble
Men läkaren bad ju mig att bara ta dem vid behov när jag upplever oro och sömnsvårigheter någon vecka efteråt endast.
Om det var psykos hade jag inte behövt tagit dem längre?
Mer
5 år 8 månader sedan - 5 år 8 månader sedan #1079140 av Utomjordingen
Om det hade varit psykos så hade du fått vara inlagd på psyket länge-länge - i alla fall längre än så som i ditt fall. Kanske är det andra tider idag men på min tid när jag nyinsjuknade så handlade det minst 2 år på psyket då men psykiatrin hade nog velat ha mig i 6 år. Idag, kanske det är i vanliga fall cirka 3 månader på psyket om man har psykos... Admin1 får rätta mig om jag har helt fel.
Last edit: 5 år 8 månader sedan by Utomjordingen.