Morfar Schizofren, tillhörande frågor.

Mer
5 år 1 månad sedan - 5 år 1 månad sedan #1135646 av Oroadsjäl
Hej vänner.
Är en 20 årig grabb som har en del funderingar.
Som rubriken säger så var min morfar scizofren. Han gick för ett par år sedan bort.
Hela min uppväxt har jag inte haft någon större kontakt med honom, då min mamma valt att ta avstånd från honom sedan unga dagar. Som jag förstått, så har han haft en rätt allvarlig typ av scizofren och var omöjlig att handskas med. Han var aldrig där för min mamma och det kändes naturligt för henne att senare bryta kontakten. Jag har tidigare trott att han har bara varit elak men på senare år insett att det är klart mer komplext än så. Speciellt när jag läste hans gamla böcker så insåg jag hur faktiskt sjuk han var. Är scizofreni omöjligt att handskas med? Hur pass mycket kan man tappa uppfattningen gällande ens verklighet? Är det naturligt att han inte kunde uppfostra sina barn? Är det försvarbart med diagnosen att bete sig illa?

Sedan det genetiska arvet han har medfört har bekymrat mig en del. Hade för ett år sedan något jag skulle beskriva som psykos. Upplevde inget som verkligt och kände mig helt isolerad från min kropp. Väldigt svårt att sätta ord på hur jag kände, men var iallafall rätt dimmig. Testade även cannabis för ett halvår sedan där jag snetrippade ordentligt. Visste inte vad som var verkligt och vad som var fantasi. Dagen efter fick jag samma känsla som att jag befann mig utanför min kropp. Bägge tillfällena upphörde dagen efter, men likaväl obehagligt. Vet även att min morfars scizofreni utbröt sig på en festresa med kompisar. Möjligt att han tog droger.
Har även en tidigare erfarenhet från där jag såg något stå bakom mig i en spegel mitt i natten. Detta fick mig att sitta uppe hela natten för jag var helt säker att det var något övernaturligt. Om det var hjärnan som spelade mig ett spratt eller om det var något förklarligt låter jag vara osagt.
Har jag stort anlag för detta? Är detta någon typ av varningssignal? Borde jag avstå från samtliga droger?

Ber om ursäkt för ett snabbt och slarvigt inlägg, men klockan börjar bli mycket och ska upp snart:roll: :roll: . Tack på förhand och allt gott!
Last edit: 5 år 1 månad sedan by Admin1.
Mer
5 år 1 månad sedan #1135653 av Lugn
Om man har anlag för schizofreni är det smart att avstå alla droger. Men oroa dig inte i onödan! Oro är inte bra för mentala hälsan heller! x)
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
5 år 1 månad sedan #1135657 av Jocke
Det är svårt att vara schizofren!

"Är scizofreni omöjligt att handskas med? Hur pass mycket kan man tappa uppfattningen gällande ens verklighet? Är det naturligt att han inte kunde uppfostra sina barn? Är det försvarbart med diagnosen att bete sig illa?"

Måste sammanfatta alla dina frågor enkelt, jag har valt bort barn pga att man blir en osäker person som bombarderas dagligen med verklighetsfrämmande element även förhållanden har varit ett osäkert innehåll.

Som människa betraktat så måste man fatta obekväma beslut ibland, även om det är svårt! Många tycker man är konstig ibland, då blir konsensus följande, lev som du lär och behandla andra som du själv blir behandlad!

Jag är inte en sämre människa bara för att jag uppvisar symptom som liknar denna åkomma och det gäller din morfar också som nog levde i fel århundrade? Eller har det blivit bättre för oss de senaste 20 åren?

Vars är världen på väg?
Mer
5 år 1 månad sedan - 5 år 1 månad sedan #1135669 av Nissegossen
Cannabis är en direkt inkörsport Till sjukdomen Schizofreni även andra droger. Om du vill vara psykiskt frisk bör du avstå från droger.

Jag dricker alkohol som jag gjort sedan innan jag blev sjuk. Dock jag var helt ren när jag insjuknade. När jag blev sjuk hade jag ett treskifts jobb på Pripps bryggerier på Bryggeriet fick vi hämta ut i en lucka på gården 3 öl i vita flaskor, för att skilja dem, då för öl brukar ha gröna flaskor. Det var en löneförmån och det förväntades att vi drack dem på jobbet. Där var grunden till mitt drickande. Jag tycker helt enkelt om öl.

Numera inget Pripps öl utan öl gjort på de Bayerska lagarna för öl, alltså öl jag dricker innehåller endast malt humle och vatten.

Svenska bryggerier följer inte den ursprungliga gången utan har i brygg både kemikalier, jag vet vilka då jag vid in mäskning tillsatte dem samt råfrukt de kallade antingen ris eller majs, samt socker i stor mängd för malt är dyrt.

Önskar dig lycka till och kan bara hoppas att du håller dig psykiskt frisk, ifrån denna djävulska sjukdom som jag inte önskar min störste fiende och därav tidigt gjorde att jag tog avstånd från att skaffa barn till världen då sjukdomen redan fanns i släkten i äldre generationer.

Får ju säga välkommen till viska, kanske världens bästa sajt om psykossjukdom

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 1 månad sedan by Admin1.
Mer
5 år 1 månad sedan - 5 år 1 månad sedan #1135906 av Oroadsjäl
Lättare sagt än gjort tyvärr angående oron. Är livrädd för denna sjukdom. (no offence till er insjuknade)
Droger har du nog dessvärre rätt om.
Last edit: 5 år 1 månad sedan by Oroadsjäl.
Mer
5 år 1 månad sedan #1135921 av Nissegossen
Lycka till!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum