Inlagd för omvärdering av schizofreni!

Mer
4 år 4 månader sedan #1211419 av Geta
Klanggedin,

Här på Viska har du verkat att vara spritt språngande galen ibland.
Mer
4 år 4 månader sedan #1211526 av krokus
Krya på dig, Klanggedin!
Mer
4 år 4 månader sedan #1213179 av Fantasio
Jag håller på dig, Klanggedin!
Mer
4 år 4 månader sedan - 4 år 4 månader sedan #1213221 av IngeF

MsTibbs skrev: Min skötare säger att diagnoser är färskvara och kan ändras. Men jag har haft schizoaffektiv bipolär typ i 7-8 år och Asperger och Adhd ännu längre.


Diagnoser i psykiatrien endres ganske ofte, og er i høy grad et tolkningsspørsmål. Samme problem kan gå under ulike navn avhengig av den disiplin klinikeren tilhører. Delvis derfor har det vært en eksplosjon i diagnoser i antall diagnoser. Min psykoterapeut hevdet jeg var i en grensepsykotisk tilstand, det har ingen andre sagt, og jeg tror ikke det er i journalen heller.

Geta skrev: Det brukar inte bli något tjafs med Försäkringskassan med sjukskrivning eller sjukersättning, när man har diagnosen schizofreni. Schizofreni klassas som en av de värsta folksjukdomarna.


Jeg tror også at det ofte er et hensyn som spiller inn. Problemet er at om du har fått den, er det vanskelig å riste den av seg. Bipolar kommer man lettere ut av, selv om maniske personer ofte framstår som galere enn mange schizofrene.
Last edit: 4 år 4 månader sedan by Admin1.
Mer
4 år 4 månader sedan #1213271 av Cosmos

IngeF skrev:

MsTibbs skrev: Min skötare säger att diagnoser är färskvara och kan ändras. Men jag har haft schizoaffektiv bipolär typ i 7-8 år och Asperger och Adhd ännu längre.


Diagnoser i psykiatrien endres ganske ofte, og er i høy grad et tolkningsspørsmål. Samme problem kan gå under ulike navn avhengig av den disiplin klinikeren tilhører. Delvis derfor har det vært en eksplosjon i diagnoser i antall diagnoser. Min psykoterapeut hevdet jeg var i en grensepsykotisk tilstand, det har ingen andre sagt, og jeg tror ikke det er i journalen heller.


Ja, jag träffade en tjej som hade 9 diagnoser men ville själv ha en Asperger-diagnos då detta skulle möjliggöra LSS, ett boendestöd eller dylikt. Olika skolor (discipliner) och bostadsort kan avgöra hur vården agerar när det handlar om diagnossättning. Där jag bor har psykvården varit försiktig med diagnoser. Jag har bara en psykdiagnos. Sedan har jag ju ep-diagnos också.
Mer
4 år 4 månader sedan #1213287 av IngeF
Diagnoser innen autismespekteret har blitt noe folk vil ha for å gjøre seg interessante. Det er jo en superkraft i følge enkelte i media. Det baserer seg alle fall ikke på hvordan autister flest er.