Funderingar kring psykos

Mer
4 år 2 månader sedan #1230402 av JK
Svar från JK i ämnet Funderingar kring psykos
Hej! Okej, fan vad jobbigt det låter. Hoppas verkligen du slipper mer! Hur har du upplevt ditt mående innan du blivit psykotisk om jag får fråga? Har du nångång själv ifrågasatt liksom shit är det här psykos osv?
Mer
4 år 2 månader sedan #1230403 av memphis
Svar från memphis i ämnet Funderingar kring psykos
Före psykoserna har jag alltid varit uppstressad och överaktiv. Tyvärr har jag aldrig i psykos insett att det är det som har hänt, utan jag tycker att jag har en helt korrekt världsuppfattning och att alla andra inte förstår hur allt ligger till. Jag hoppas att du slipper fler psykoser! Det är rätt så bra att vara här på Viska när man har psykosproblem för vi är uppmärksamma på varandra :)
Mer
4 år 2 månader sedan #1230404 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Funderingar kring psykos

JK skrev: Tror du? Ja det kan ju kanske vara klokt... hjälper det förebyggande?


Du kan ju diskutera det med läkare. Tror absolut antipsykotika verkar förebyggande.

Anchored in Christ ✟

Mer
4 år 2 månader sedan - 4 år 2 månader sedan #1230406 av JK
Svar från JK i ämnet Funderingar kring psykos
Alltså uppstressad o överaktiv har jag vart sedan i augusti nu, men händer liksom ingenting. Lite därför jag undrade hur länge folk brukar vara prepsykotiska osv. Min familj har inte reagerat på något, utan tycker jag e ”normal”dock jobbig som fan för jag är så orolig. Min läkare tycker mest jag är hypokondriker verkar det som men försöker behandla min ångest o oro så gott han kan haha. Jag går i terapi också, så har ett bra skyddsnät som fångar upp mej om jag skulle slira iväg. Så det känns skönt. Och skönt att kunna prata med er här som har lite koll! Himla tacksamt verkligen

Tack för tips! Ska ta upp det med min läkare
Last edit: 4 år 2 månader sedan by Admin1.
  • ingrid64marie
  • Besökare
  • Besökare
4 år 2 månader sedan #1230408 av ingrid64marie
Svar från ingrid64marie i ämnet Funderingar kring psykos
Det är nog ingen risk att du får en psykos nu, det du har fått pga av ditt tidigare missbruk är en paranoid psykos, det är inget ovanligt vid missbruk,skulle jag tro drabbar många som missbrukat cannabis eller amfetamin, även hasch. Ångest du har kring de tankarna ska du nog försöka att slå bort , du har en behandling som hjälper även mot psykos, och då när man tar sin medicin regelbundet får psykosen aldrig något grepp och kan utveckla sig fullskaligt.
Slå bort tanken på psykos även om du är rädd för en upprepning av det du genomlevde då är risken minimal så låt inte tanken inkräkta i din vardag och förstöra för dig till att må bra.
Mer
4 år 2 månader sedan #1230411 av JK
Svar från JK i ämnet Funderingar kring psykos
Tack snälla för dina kloka ord. Jag försöker verkligen slå bort tankarna. Men jag tror att jag e extra orolig just för jag känt mig ”off” sedan jag behövdes läggas in på psyket för sömnstabiliseringen. Uppvarvad jämt o så rädd att det ska slå över i något psykotiskt. Jag vet att jag inte kan förebygga det enbart med kunskap om psykoser av alla de slag, men e skönt att ventilera lite med folk som vet och har egna erfarenheter. Och så jag vet lite om jag behöver hålla lite koll på vad som försiggår i skallen haha.