Johanna, 1 år.

Mer
14 år 11 månader sedan #198245 av Saari
Johanna, 1 år. skapades av Saari
Idag är det 1 år sedan Johanna tog livet av sig. 1 år där man fortfarande frågar varför, fortfarande undrar vad som skulle hänt om saker var annorlunda. Vi var båda inlagda på slutenvården och hon fick tillslut nog. Om hon överlevt, hade hon kanske varit på samma behandlingscenter som mig? Kom tillbaka!

På mitt behandlingscenter har jag och en annan patient köpt snittblommor som står på köksbordet, de är vita. På gården finns påskliljor och ikväll tänder vi gravljus för henne. Det är första april men man kan så att säga hålla sig för skratt, det är en sorgens dag.

Jag undrar vad som hänt om psykiatrin haft mer resurser. Att det hade funnits fler platser eller rent utav fler behandlingscenter, och att det inte är överbelagt hela tiden på psyket. Jag vet att Johanna just blivit nekad en plats på centret jag är idag och att personalen var 25 minuter sen till hennes rum den morgonen - hon hade extra tillsyn. Det är fruktansvärt!

Jag minns hennes leenden, men de flesta var snarare som grimaser. Hennes skratt klingade falskt ibland, hon höll sin mask uppe så gott hon kunde. Men jag minns de äkta leendena också. Hon hade en otrolig integritet, även om hon var pratglad så lät hon ingen komma inpå. Hon bad mig lägga ner Vingklippt ängel för att det gjorde mer skada än nytta när man var så dålig att man var inlagd. Hon var inlagd länge, och sa att det var i väntan på behandling... men hon hann inte dit.

Vi sakar dig, Johanna! Ser du det där du är? Ser du att vi minns, att vi inte glömmer?
Mer
14 år 11 månader sedan #198264 av CrazyGirl
Svar från CrazyGirl i ämnet Johanna, 1 år.
Det är alltid hemskt när en person i så unga år går bort. Min bästa vän Maria
tog ju sitt liv då hon bara var 23 år, det är 4 år sedan i år.

Det enda man egentligen kan göra nu, är att minnas de stunder man fick
med henne. Då man skrattade och som vi skrattade. Maria hade ett
jättehärligt skratt som lätt smittade av sig.

Men ja. Du kan önska och be att Johanna har det bra nu, att hon vilar i frid.
Jag tror alldeles säkert att hon och Maria ser ner på oss från himlen och
dom vet om att vi minns dom och saknar dom med hela vårt hjärta.

Vila i frid Johanna.
Mer
14 år 11 månader sedan #198294 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Johanna, 1 år.
Fint Saari... minnesstunder är viktiga... jag tror att hon kan känna att ni minns henne...