Hur går det till när schizofrena kommer till slutenvård?

  • Sebbe
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
14 år 9 månader sedan #219941 av Sebbe
jag undrar hur det går till när schizofrena kommer till slutenvården?

alltså, hur kommer dem dit när det verkar som att de sällan söker vården själva
och att de inte har många relationer till andra?

går det så långt att en schizofren i psykos blir LPT:ad pga att den "härjar på gatorna"?

Frågan slog mig nyss. . . . . . . . . .
Mer
14 år 9 månader sedan #219951 av Geta
Det hjälper inte alla gånger att härja på stan för
att bli inlagd. En gång badade jag i en fontän.
Ingen reagerade.
De flesta gånger som jag blivit inlagd så har jag
haft anhörig med mig. De har märkt att allt inte
stått rätt till.
Utomstående vill inte lägga sig i.
Mer
14 år 9 månader sedan #219954 av ak
"Gå och lägg in dig"
"Du är inte frisk"
"Jag märker något inte stämmer"

Gå till psyk
Förklara problem
Få sömntabletter
Kom tillbaka om det blir värre!
Gå hem.
Mer
14 år 9 månader sedan #220132 av Admin1
Det varierar nog mycket från person till person. Vanligaste orsaken till LPT är nog att man slutar att ta medicinen och man får därför en psykos. 50 % av de som har en psykos inser inte att de är sjuka och därför söker de inte hjälp själva. De tycker att de mår toppen. Jag skulle gissa att det främst vårdpersonal och anhöriga som märker vårdbehovet, men också andra som grannar och arbetsgivare. En viss andel söker också vård frivilligt faktiskt.
Mer
14 år 9 månader sedan #220133 av Isa-Alise
Ca hälften av alla med psykos vårdas frivilligt... resten är med tvång...
Mer
14 år 9 månader sedan #220147 av Nissegossen

Admin1 skrev: Det varierar nog mycket från person till person. Vanligaste orsaken till LPT är nog att man slutar att ta medicinen och man får därför en psykos. 50 % av de som har en psykos inser inte att de är sjuka och därför söker de inte hjälp själva. De tycker att de mår toppen. Jag skulle gissa att det främst vårdpersonal och anhöriga som märker vårdbehovet, men också andra som grannar och arbetsgivare. En viss andel söker också vård frivilligt faktiskt.


Du är inte riktigt rätt ute. Innan psykosen kommer, så är det så att man mår tjolabalo och mår väldigt bra, sedan är det som en omvänd hand. man blir mående skit och ångest och annat djävulstyg som gör att man kan vara färdig för psykiatrin efter bara några timmar, det växlar skitsnabbt, men mår aldrig bra under själva psykosen. tillståndet strax innan kan man betrakta som en mani, rakt av!

Och ja, hacker, jag tar det som en man!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum