Inläggning på psyk - bra/dåliga erfarenheter?

  • vnv
  • Besökare
  • Besökare
14 år 6 månader sedan #245036 av vnv
Hej Amignea!
Jag håller med de flesta här att du bör undvika inläggning så länge det bara går. Tristessen är fruktansvärd och det enda som, möjligen, kan vara positivt är att man får mat på bestämda tider. Du kan inte välja dina medpatienter och vet inte vad som kan hända. Att vara frihetsberövad och bakom en stängd/låst glasdörr är väldigt jobbigt. Det kan vara bra personal men det kan också vara personer som själva mår dåligt som tar ut det på patienterna. Precis som har sagts så mår du fortfarande dåligt även om du är inlagd, inläggning har egentligen bara ett syfte enligt mig, att hindra folk att ta livet av sig. Miljön är medvetet torftig och det enda som finns är tv, Fass och eventuellt handarbete.
Har erfarenhet från flera inläggningar på olika avdelningar, det ser i princip likadant ut överallt. Om du, som jag, inte är rökare är det mycket svårare att lära känna medpatienter.

Nä, gör hellre som Isa-Alise föreslår: Ta in på något mysigt hotell/Pensionat eller liknande och skäm bort dig själv!! Bara SÅ mycket bättre....
Mer
14 år 6 månader sedan #245059 av Lorelei
Längesedan jag var inlagd nu. Behövde det då verkligen!
Det var på Lillhagen - avd 942 (allmänpsyk).

Gamla slitna lokaler och riktig sjukhusmiljö - inga enkelrum där inte. Jo det fanns ett har jag för mig, men där var det en mamma med sitt barn.

Låsta dörrar och alla vassa föremål inlåsta, inkl köksknivar. Till och med kylskåpet var låst. Dvs man kunde inte hämta mat när man ville. Överhuvudtaget var man frihetsberövad. Minns jag ofta kollade ut genom fönstret - man kunde se Tuve därifrån. Tristessen - den ska vi inte ens prata om. Kabeltv-kanaler = forget it! Dator...likaså. Rökrum fanns på balkongen - som givetvis var innätad. Man ska ju inte kunna ta livet av sig på psyk :twisted: Minns också en kvinna som efter det hon blev utskriven, tog livet av sig. Vi pratade om det vid frukostbordet.

Det fanns också en kiosk på sjukhusområdet och en videoaffär lite längre bort. Var mkt sängliggandes kan jag erinra mig också. Mådde allmänt piss. Som sagt mest en förvaring, men på mig räddade det livet! De flesta som jobbade där var reko. Av en fick jag till och med låna serietidningar! :)

Nu har jag klarat mig från inläggning på länge! Tror inte jag skulle må bra av den miljön. Det kallas inte slutenvård för inte...

Hur de nya avdelningarna på Östra Sjukhuset ser ut vet jag inte, men akutpsykavd. är fin iaf! Behöver man, så behöver man...men man ska nog tänka både en och två ggr först. Iaf när det gäller frivillig inläggning. För det är stökigt och man får inte vara ifred.
Mer
14 år 6 månader sedan #245069 av Nissegossen
:tänk Jag har ju egen erfarenhet av Lillhagen och det var aldrig något lås på kylskåpet på den tiden och jag var tvungen att säga till om att låsa knivlådan vid ett tillfälle när vi hade en gravid handledare när vi lagade mat tillsammans.
Jag visste då att en som var med var ytterst labil och hon låste på min uppmaning knivlådan när jag som tog disken hade torkat knivarna.

Jag satte mig mitt emot henne och han satte sig vid ett bord bakom mig och handledaren sade något varpå han reser sig och ger henne ett kraftigt slag i magen. Där kom ju personal på studs och brottade ned honom och hon fick ligga på en säng på ett rum så länge efteråt som hon önskade och det hände som tur var inget med henne och barnet..

Jag bor ju fem minuters väg ifrån psyket på östra och några utav mina vänner jag lärt känna på psyket genom åren har ringt mig och en del har behövt cigg och pengar till fika och jag har gått dit och har sett hur det är där.

Det verkar som om miljön är helt förändrad, det är inte längre några långa korridorer inne på avdelningarna, men det är det på vägen dit.
De har avdelningen så att den omsluter en innergård (Den delas av två avd på två vån sammanlagt fyra avd) där patienter har tillåtelse att gå ut och där finns bänkar och planteringar och där är det tillåtet att röka i motsats till sjukhuset för övrigt. Patienterna har egna rum och det finns ett rum där det faktiskt står en Internet dator....

På det hela taget 'är det mycket bättre med modern miljö och planlösning och jag vet att många före detta patienter har fått vara med om att göra miljön bättre med hjälp av egna konstverk. :lol:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 6 månader sedan #245101 av Nissegossen
allafall, går att köpa;

Citerar:
"Praktisk retorik
Retorik är läran om talekonsten, en vetenskap med rötter i antiken. Den gränsar till litteraturvetenskap och berättarteknik - men också till massmediakunskap och reklam. Framförallt är den en praktisk kunskap som bygger på teknik och tillämpning. Det här är en bok för dig som kanske inte läst Cicero eller Quintilianus i original på sistone men ändå vill skaffa dig ett övertag genom att tillämpa de tidlösa knepen i... Läs mer på Bokus.com
39 kr"

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 6 månader sedan #245164 av Admin1
På sikt är det väl tänkt att avdelningarna på sjukhusen skall vara reserverade för tvångsvård. Andra skall bli inlagda på små enheter med 4 sängar med hemlik miljö i närheten av där de bor. Jag tror att man börjat med detta redan på vissa ställen.
  • /j
  • Besökare
  • Besökare
14 år 6 månader sedan #245177 av /j
när jag var på sjukhuset kände jag mig såå ensam

jag hade då inte etablerat kontakt med familjen o hemmet jag var på

o så var alla falska o dumma så det väntade på mig. Men jag kände mig ensam.

O var typ hyper känslig. för saker o jag var rädd att bli hemlös. o så,,

........ så det går nog att utveckla de där tror jag

-peace-