Sysselsättning som inlagd

Mer
13 år 11 månader sedan #290467 av Nissegossen

Admin1 skrev: Även om den gamla arbetsterapin försvunnit, så kunde ju ett par skötare på avdelningen ha som ansvarsområde att försöka att aktivera folk. De skulle då upptäcka vad som fattas på avdelningen för detta.


Jag hade för vana trots att det fortfarande fanns allt det jag skrev om, att ställa mig i avdelningens kök och diska, för att det var ofta ett berg av kaffekoppar som behövde diskas eftersom det stod en kaffebryggare där och det alltid fanns gott kaffe där.En gång när jag nyligen hade kommit till avdelningen sade en sköterska som kände till mig sen förut; Du förnekar dig aldrig! Jag hade för vana att också underlätta för personalen genom att tömma papperskorgar och sätta i nya plastpåsar i dem.

Detta bara för att ha något att göra när man var inlåst och klättrade på väggarna. Annars var ju det ända att sitta och röka och berätta rövarhistorier och sanna berättelser om vart annat i just rökrummet och de som satt där, fick tro vad de ville! :P

Men det var enbart strax innan man blev utskriven och den akuta psykosen klingat av. Detta, för att när man kom in var man ju sluten som en mussla och hade inget intresse för omvärlden. Allt som existerade för en var den inre verkligheten och den var otroligt stark den känslan och man ville värja sig mot den som försökte att få kontakt med en.... :cry:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
13 år 11 månader sedan #290471 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Sysselsättning som inlagd
Precis; när man är sjuk vill man inte göra något. MAn fattar inte att man behöver göra något, för man tappar alla begrepp om tråkigt och roligt. Om man nu kan säga att jag var sjuk när jag var på psyk, det var iallafall andliga övningar som gick för långt, dessutom tror jag inte GUD hade något med det att göra. Iallafall stod jag och stirrade på väggen eller låg i sängen medan mamma försökte få mig att lösa korsord. MEn de lyckades ganska bra med att hålla mig sysselsatt ändå, men det plågade mig. Promenader, bibliotek, rita, spela spel... Jag trodde att det var fel med att ha roligt, så det var hemskt med sysselsättning...
Mer
13 år 11 månader sedan #290472 av Geta
Svar från Geta i ämnet Sysselsättning som inlagd
Idag är det tillåtet att ligga i sängen och sova hela dagen.
Det var det knappt för tjugo-trettio år sedan. Personalen
lägger sig knappt i, vad man gör på dagarna när man är
inlagd numera.
Det verkar som det är meningen att man ska se på TV.
På den avdelning som jag var inlagd på, för fem år sedan
fanns det minst tre TV-apparater.
Mer
13 år 11 månader sedan #290517 av nattbarn
Svar från nattbarn i ämnet Sysselsättning som inlagd
Vi har fyra tv-aparater på det psyk jag är inlagd på, en på varje delavdelning och en i ett mötesrum.

Själv har jag ju skaffat en mediaspelare så ligger mest och läser, lyssnar på musik eller ser på de tv-serier jag laddat ner och konverterat till min mediaspelare. En Creative Zen X-Fi 32Gb om någon vill veta.

Orkar inte göra så mycket just nu när jag är inlagd, eftersom jag är inlagd för att jag mår för dåligt för att klara mig hemma just nu, kommer ingen och säger åt mig att det är matdags så äter jag inte ens något på psyket, innan jag blev inlagd åt jag mest ägg och snabbmat, om jag åt alls, har därför väldigt lite pengar just nu.
Mer
13 år 11 månader sedan #290539 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Sysselsättning som inlagd
För 4-5 år sedan var det en medlem som var inlagd och han hade laptop och mobilt internet. Han postade väldigt mycket i forumet då och hela hans dagar måste ha gått åt till Viska.
Mer
13 år 11 månader sedan #290576 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet Sysselsättning som inlagd
lägga patiens
spela kort med någon
lyssna på musik eller radio
kolla på tv
läsa deckare
läsa tidningar
promenad, antingen själv eller med någon personal som verkar trevlig
ringa någon
internet
spela något instrument
leka "20 frågor" med någon som har lust