Sysselsättning som inlagd

Mer
14 år 3 dagar sedan #290221 av Nissegossen
De tog bort arbetsrehab på området och studieverksamheten lade de ned, det kostade för mycket sade de... Där fanns allt roligt på sjukhuset. Man kunde arbeta med sömnad, lera inklusive drejning och bränning av lergods, man kunde gå datorkurser redan på 80-talet, man kunde väva och gå matlagningskusrer, man kunde gå´i studiecirklar för att lära sig språk.

De tog bort allt som var värt något på sjukhuset och även biblioteket lades ned. Sedan var det tal om sjukhuskyrkan men den vågade de inte röra, sedan kom det här paketet med att de skulle lägga ned sjukhuset i den form det var, alla patienter skulle ut i samhället och klara sig själv, även kroniker och när de kom till egen lägenhet upptäckte personal att de hade inte toapapper för att det hade de ingen aning om att de skulle handla utan trodde att någon fyllde på det, ingen mat i varken kylskåp eller i frysen och inget bröd i skafferiet, sedan blev de vräkta för att de skrek på nätterna och inte betalade hyran.

De åkte ut på gatan och blev uteliggare och där tog de snabbt slut.....

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 3 dagar sedan #290222 av Geta
Svar från Geta i ämnet Sysselsättning som inlagd
Kanske att psykiskt sjuka är mindre hospitaliserade idag.
Inte så anpassade till sjukhusmiljön med dess osjälvständighet.
Mer
14 år 3 dagar sedan #290223 av Nissegossen
:mrgreen: De har fått lära sig överleva de som lever :mrgreen:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 2 dagar sedan #290304 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Sysselsättning som inlagd
Även om den gamla arbetsterapin försvunnit, så kunde ju ett par skötare på avdelningen ha som ansvarsområde att försöka att aktivera folk. De skulle då upptäcka vad som fattas på avdelningen för detta.
Mer
14 år 2 dagar sedan #290389 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Sysselsättning som inlagd
Läsa böcker, sjukhusbiblioteket har många. Var förberedd på att personalen kollar vad du läser och drar slutsatser. Läs inget om massmord.

Lösa korsord. Gravt underskattad. Köp dock flera korsordstidningar, en tidning "tar slut" på två dagar.

Sitt i rökrummet och berätta rövarhistorier, spelar ingen roll huruvida de är sanna

Försök luska ut vad de andra patienterna har för diagnoser och mediciner. Kommentera dock inte "Vad glad du är! Har du slutat med litium?" i synnerhet inte om så är fallet...

Läs igenom den totalt obegripliga pärmen med "enkla" förklaringar hur man ska duscha, steg för steg.

Tvätta kläder.

Prata i telefon. Skriv upp lång lista med alla du känner, så behöver du inte ringa till samma person flera gånger per dag.

Promenera, gärna med en personal. I synnerhet om personalen på avdelningen redan är rädd för dig, för att du "liknar XX" som mördade ett barn tre år tidigare medan han låg inne på samma avdelning... (Jag ja... och det var en personal som sa att "personalen är rädda för dig osv... lång utläggning))
Mer
14 år 2 dagar sedan #290390 av Geta
Svar från Geta i ämnet Sysselsättning som inlagd
Det var en personal som en gång kollade vad jag läste
för tidningar på Psyket. Han tyckte att jag hade alldeles
för "snälla" tidningar. Han tyckte att jag borde ägna mig
åt något mer politiskt. Det var på det "röda" 70-talet.