Inlåst på psyk

Mer
13 år 7 månader sedan #334029 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Inlåst på psyk
Schizofreni är en diagnos som man inte direkt skryter om, eftersom folk har en så felaktig bild av sjukdomen och också ser ner på de drabbade. Därför finns det nog de som förnekar sin sjukdom, liksom att schizofrenidiagnosen finns. Det blir ett sätt att göra sig själv frisk och kurera sig själv.

Denna strategi fungerar dock enbart om man ger ett helt friskt intryck, men om man verkar onormal på något sätt, så får man nästan motsatt effekt på omgivningen. Om man är övertygad att man är frisk kan man fråga anhöriga och vänner om ett ärligt omdöme.
  • ........
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 7 månader sedan #334082 av ........
Svar från ........ i ämnet Inlåst på psyk
Min läkare pratar om ptsd. Den värsta vanföreställningen är när jag är inlåst.
Om man lider av någon form ptsd så ska man inte försöka glömma. Bearbetning är tricket.

Att inte ifrågasätta om man anser sig blivit felaktigt behandlad är som att våldta sig själv.
Mer
13 år 7 månader sedan #334088 av IRL
Svar från IRL i ämnet Inlåst på psyk
Wikpedia PTSD[/url:33x32f42]
Mer
13 år 7 månader sedan #334091 av lärjungenMatteus
Svar från lärjungenMatteus i ämnet Inlåst på psyk
Jesus sa till honom: Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kan komma till Fadern utom genom mig.
  • ........
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 7 månader sedan #334128 av ........
Svar från ........ i ämnet Inlåst på psyk
KBT sägs kunna ha god effekt vid ptsd..
Mer
13 år 7 månader sedan #334204 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Inlåst på psyk
Vissa antidepressiva används mot PTSD. PTSD tillhör ångestsjukdomarna. I USA används antipsykotikat Seroquel mot PTSD för det förbättrar sömnen, minskar ångest och mardrömmar. Antidepressiva har annars ingen bra effekt på sömnproblemen vid PTSD.