Hur fungerar minnet?

  • Stina A
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 7 månader sedan #329405 av Stina A
Hur fungerar minnet? skapades av Stina A
Varför minns jag så tydligt en del av de dagar när jag varit psykotisk? Jag minns med knivskarp skärpa precis allting. Och dagarna och veckorna efteråt minns jag nästan inte alls. Hur hänger det ihop? Är jag ensam om att ha starka minnen från 1-2 dagar som sedan flyter ut i ingenting? Eller är det normalt? Hur fungerar minnet egentligen? Är det någon som vet?
Mer
13 år 7 månader sedan #329409 av Traxerity
Svar från Traxerity i ämnet Hur fungerar minnet?
Jag vet inte hur minnet fungerar :/... jag har dåligt närminne glömmer det mesta av det jag gör :rolleyes:
Mer
13 år 7 månader sedan #329414 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Hur fungerar minnet?
Jag tror man minns bättre saker som påverkat en, tex om man varit psykotisk, första kyssen, första bilen, studenten...
Mer
13 år 7 månader sedan #329427 av Traxerity
Svar från Traxerity i ämnet Hur fungerar minnet?
MsTibbs,

ja såna saker och sorgliga saker för att dom sitter kvar som ett ärr eftersom dom minnena är speciella istället för en vanlig dag då man tar det lugnt som man brukar göra för då har man bara en vana vad man gör och inte direkt minne av det :rolleyes:
  • Stina A
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
13 år 7 månader sedan #329511 av Stina A
Svar från Stina A i ämnet Hur fungerar minnet?
Ja, så är det kanske. Att det som känns väldigt starkt på ett eller annat sätt gör större avtryck. Och att det kom kommer efteråt blir väldigt blekt i jämförelse.
Mer
13 år 7 månader sedan #329581 av Vatten
Svar från Vatten i ämnet Hur fungerar minnet?

Stina A skrev: Varför minns jag så tydligt en del av de dagar när jag varit psykotisk? Jag minns med knivskarp skärpa precis allting. Och dagarna och veckorna efteråt minns jag nästan inte alls. Hur hänger det ihop? Är jag ensam om att ha starka minnen från 1-2 dagar som sedan flyter ut i ingenting? Eller är det normalt? Hur fungerar minnet egentligen? Är det någon som vet?

Minnes-Bilder som är väldigt motsägelsefulla är svåra att lagra tillsamman är min erfarenhet. Det man minns bäst är det som varit betydelsefullast i ens liv men också sådant som stämmer väl in i resterande bilder. Ett psykotiskt minne bygger nog ganska ofta på svartvitare inlagringar med mera av himmel & helvete än vanligtvis, vilket verkar göra det svårare att lagra tillsammans med minnen som inte har lika hög kontrastgrad. Jag brukar ibland jämföra med att drömma, ganska ofta är händelsekedjorna helt avvikande från det som händer annars, varför skulle drömmar annars vara så svåra att komma ihåg?

Hela mitt jag och världen runt mig kan ofta vara annorlunda i en dröm, jag gissar att det är därför den är så svår att komma ihåg, det blir helt enkelt kostsammare för minnet att bygga upp en hel värld runt händelsen än tvärtom. Sten är lättare att komma ihåg än flytande sten.