Vad kan man göra för att motverka ambivalens ?

Mer
13 år 6 månader sedan #339952 av krigge
Jag har diagnosen schizofreni och lider av ambivalens när jag ska göra saker speciellt saker som kräver ansträning. Tex. när jag försöker träna så har jag motivation ena dagen och tränar men sen nästa dag så bestämmer jag mej att sluta träna för att det är för jobbigt men sen börjar jag igen. Så håller jag på hela tiden. Jag kan inte ha en beständig vilja när det gäller något utan jag vacklar mellan olika uppfattningar. Det gäller inte bara träning.

Detta är väldigt jobbigt någon som har tips på vad man kan göra åt det ? Finns det tex någon medicin som är bättre än någon annan mot ambivalens ?
Mer
13 år 6 månader sedan #339954 av herA
jag vet
också hur jobbigt de är. Man har svårt att bestämma sig. Det ingår nog i Schizofreni..

Du bör nog prova antipsykotika om du har schizofreni.

// Det gäller att va hård och stå på sig.

//
Mer
13 år 6 månader sedan #339955 av Geta
Hej och välkommen!
Mitt råd är att ta till vara alla tillfällen, när du har motivation att
träna eller annat. Sedan får man strunta i att man har svackor
ibland. Samma problem har jag kämpat med under hela min
karriär som schizofren.
Mer
13 år 6 månader sedan #339962 av IRL
Tror inte det finns någon medcin mot ambivalens.

Bestäm dig att träna ett visst antal gånger i veckan, dock inte för mycket om du är otränad. Då blir det ofta för jobbigt och man skiter i det. Ju längre du håller på desto lättare blir det eftersom du får upp konditionen/styrkan.
Mer
13 år 6 månader sedan #339966 av Geta
Det går inte att tro att man har klarat av sina svårigheter för
all framtid. Det kommer alltid nergångsperioder igen.
Strunta i det och var glad när det går att träna.
Det är som att vara nykter alkoholist.
Mer
13 år 6 månader sedan #339989 av Admin1
Det låter som du har kognitiva besvär. Idag finns det bara en behandling, som heter kognitiv rehabilitering, som kan lindra kognitiva symptom. Det är psykiatrin som ger denna behandling och den tar ungefär 6 månader. Annars kan det vara bra att göra ett veckoschema som man följer noga. Det är bra för att minska stressen som man utsätts för.

Läs mer här:
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=5&am....php?f=5&t=17269 [/url]<!-- l -->