Stimulantia mot negativa symptom?

Mer
8 år 10 månader sedan #740196 av Schism
Detta blir nog ett kontroversiellt ämne men jag har under ca en veckas tid, för några veckor sedan, självmedicinerat bort mina negativa symptom med adhd medicin sk. metylfenidat, trots detta har jag inte känt av några positiva symptom.
Tillägger att min schizofreni har varit stabil i 3 år och mina psykoser som sannolikt låg latent utlöstes av psykadeliska droger inte av uppåtdroger.

Mina negativa symptom som (liknar depression?) anhedoni, flackt känsloliv/affekt, brist på motivation och talfattighet mm försvinner, kognitiva symptom som (liknar adhd/add?) förståelse och använda denna förståelse för att ta beslut, fokus och koncentrationssvårigheter, inlärning och att använda inlärd information verkar förbättras.

Jag funderar på om antipsykotikan/neuroleptikan inducerar de negativa symptomen och jag ska utreda ifall jag har en egentlig drogutlöst psykos med min läkare om en vecka men jag har lite hopp om det för min läkare tror eller är ganska säker på att jag i själva verket har schizofreni eftersom jag har hereditet för det. Å andra sidan vill jag inte vara medicinerad i onödan.

Min gissning är att jag riskerar att få en psykos av adhd medicinerna om jag använder dem kroniskt eftersom de höjer dopaminet och antipsykotikan sänker dopaminet. Därför tänker jag inte fortsätta.

Nedan är 2 studier från pub med jag letat fram som har undersökt det jag tagit upp dvs om det går att behandla negativa symptom med stimulanta mediciner:

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23619055
The literature points to evidence that, used adjunctively, DA agonists may improve NSS without worsening of positive symptoms in selected patients who are stable and treated with effective antipsychotic medications
CONCLUSION:
Large, controlled clinical trials to further characterize effects of psychostimulants on NSS in carefully selected patients are warranted.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23756608
"In adults with clinically stable schizophrenia, open-label LDX appeared to be associated with significant improvements in negative symptoms without positive symptom worsening."
Mer
8 år 10 månader sedan #740220 av Admin1
Nyare antipsykotika minskar negativa symptom och särskilt om de är kraftiga. ADHD-medicinen Elvansee genomgår tester mot negativa symptom. Det är en slags långverkande amfetamin i Elvansee. Negativa symptom och depression kan förväxlas, men negativa symptom är långvarigare än depression.

Detta depressionstest kan skilja mellan depression och negativa symptom.
www.ucalgary.ca/cdss/files/cdss/swedish-2.pdf