Försämrad intelligens

Mer
5 år 2 veckor sedan #1135217 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Försämrad intelligens
Jag har haft mega dåligt minne i psykos....som återhämtat sig riktigt hyfsat. Fysisk aktivitet är bra för hjärnan i återhämtning.
Mer
5 år 1 vecka sedan #1136594 av Modesty
Svar från Modesty i ämnet Försämrad intelligens
Jag har garanterat blivit slöare. Känner mig dement. Kan dock lyssna på ljudböcker. Lyssnade precis klart på arv och miljö. Den var jättebra! Har ni något riktigt bra boktips hojta!
Mer
5 år 1 vecka sedan #1136638 av Geta
Svar från Geta i ämnet Försämrad intelligens
"En villkorslös kärlek" av Jonas Gardell hade jag väldigt nöje av. Läste också "Arv och miljö"- den norska boken om en familj nyss. Den är allvarligare.
Mer
5 år 1 vecka sedan - 5 år 1 vecka sedan #1136641 av Utomjordingen
Jag som blev tvångsinlagd/tvångsmedicinerad slog psykiatrikern i schack året 1991 - vill inte påstå att jag hade sämre intelligens. Jag upplevde väl bara nån vecka/månad att jag var/blev en mupp året-våren 1990. Det var ganska förståeligt eftersom jag anklagade en i släkten för incest och därför blev jag tvångsmedicinerad/tvångsmedicinerad för detta. Jag kunde inte förstå varför lagarna inte stod på min sida då våren 1990?
Last edit: 5 år 1 vecka sedan by Utomjordingen.
Mer
5 år 1 vecka sedan #1136645 av memphis
Svar från memphis i ämnet Försämrad intelligens
Vissa saker som är egenskaper kan inte förstöras. Dit hör te x intelligens och humor. Men däremot inövade förmågor kan man förlora. T ex social kompetens och koncentration. Det är min personliga tolkning.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
5 år 1 vecka sedan #1136652 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Försämrad intelligens
För mig betyder intelligens, att man klarar att tillgodogöra sig knapphändig information, men ändå klara det utan att ha haft erfarenhet av det specifika problemet. Har svårt att tillgodogöra mig information, utan måste lära mig saker för att förstå!

Har alltså ingen självständig intelligens, utan man kan ibland kalla mig rent dum med vissa saker som jag inte klarar att tillgodogöra mig. Men jag har ingen aning fortfarande vilken diagnos jag har, schizofreni med inslag av autism är det närmaste besked jag fått ifrån försäkringskassan ej sjukvården direkt.

Men jag ångrar att jag inte har läst två ämnen i högstadiet, maskinskrivning och tyska detta kombinerat med samhällskunskap, hade nog inneburit ett annat liv för mig? Men jag fick bara gå där jag hade betyg nog att komma in på utbildning. Så jag misstänker numera att jag har varit drabbad av psykiskt åkomma åtminstone sedan högstadiet.

Vars är världen på väg?