Hur hantera negativa sympton

Mer
5 år 7 månader sedan #1076317 av Rejsejmar
Hej, Viska!
Jag har fått diagnosen ospecificerad icke-organisk psykos och märker mest av de negativa symptomen som dåligt minne, låg motivation, svårt att komma på saker osv. Undrar om någon är bra på att hantera detta. Hur ska jag till t ex komma igång med tråkiga saker som måste göras, behålla uppmärksamhet när jag läser och bli mer pratsam? Har enligt min läkare sociala svårigheter och det kan tydligen bero på psykos. Är introvert men vill inte vara en enstöring. Känner mig allmänt osäker på mig själv i alla möjliga sammanhang. Saker blir ofta inte som jag tänkt mig och då retar jag mig på det enormt.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
5 år 7 månader sedan #1076319 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet Hur hantera negativa sympton
Hej och välkommen Rejsemar! Även med mediciner finns det ingen garanti för ett bättre liv, för det finns inget direkt botemedel mot negativa symptom! Man får gilla läget, men det finns kanske behandlingar som kan hjälpa vissa?

Vars är världen på väg?
Mer
5 år 7 månader sedan #1076321 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hur hantera negativa sympton
Hej och välkommen!

Det finns ingen snabbfix för att bli av med negativa symtom. Passa på att göra saker när du får lust och energi. Jag brukar gå och tänka på städning en vecka innan jag börjar städa. Tvinga inte dig att vara extrovert. Ta det i din egen takt. Negativa symtom är jättejobbiga men de brukar lätta med tiden.
Mer
5 år 7 månader sedan #1076322 av Miika
Svar från Miika i ämnet Hur hantera negativa sympton
Hej och välkommen till Viska!
Mer
5 år 7 månader sedan #1076338 av Lupitia
Hej! Välkommen till viska. Jag har tyvärr inga bra tips att ge dig
  • Metrogirl
  • Besökare
  • Besökare
5 år 7 månader sedan #1076358 av Metrogirl
Svar från Metrogirl i ämnet Hur hantera negativa sympton
försök träna lite