Hur många av er har Negativa Symptom?

Mer
5 år 4 veckor sedan #1137874 av Geta
Glädjelöshet brukar följa med negativa symtom. Inte konstigt då om man inte har lust att göra saker.
Mer
5 år 4 veckor sedan #1137876 av Miika
Ibland kan jag ha svårt att komma igång t ex att städa. Men när jag väl kommer igång så går det av farten
Mer
5 år 4 veckor sedan #1137878 av sodergardfia
Men under de två ”riktiga ”/”aktiva” sjukdomsepisoder jag haft (under första o andra året på gymnasiet , innan jag började med neuroleptika) så har mitt beteende varit så stört av symtomen att jag haft svårt att göra saker fastän symtomen handlat om att göra saker. Det har varit så att a) symtomen o de påföljande handlingarna har tagit tid från allt annat, och b) jag har långa stunder suttit/legat/ibland rentav stått, alldeles stilla för att jag inte haft nån ork. Lite som katatoni fast bara utav utmattning o av att symtomen drivit kraften ur mig.
Fast det var nog inte ”äkta” negativa symtom, snarare konsekvenser av de andra symtomen.
Under min andra sjukdomsepisod var det väldigt uttalat. Jag kunde sitta i skoltrappan i uppemot en timme, kanske ännu mer, innan jag orkade ta mig till skåpet, hämta böcker o försöka ta mig hem så ”snabbt” som möjligt, alltså helst på mindre än en timme den väg som annars tog kanske en kvart att cykla.
Lärarna såg mig flera gånger sitta där i trappan när de skulle stänga skolan för kvällen. De var mycket oroliga. Till slut sjukskrev de mig.
Mer
5 år 4 veckor sedan #1137879 av Cosmos
Har just "fått" en el-tandborste av enkelt slag. På fyllan lät jag låta mig luras att få en tandborste med den knorren att jag tvingas betala 229 kr varannan månad för att få hem lite tandgrejer. Det var ett bindande avtal på ett år. :väggen
Mer
5 år 4 veckor sedan - 5 år 4 veckor sedan #1137881 av sodergardfia
Sant, Geta!
Jag hade nyligen en period av glädjelöshet, men den gick över på nåt sätt. Det tyder på att jag inte har negativa symtom, åtminstone inte i nån stor omfattning. Det blir bara när jag är i sämre perioder eller är aktivt sjuk (vilket jag inte varit fullt ut på ca 10 år eftersom jag tar neuroleptika, även om jag ibland ändå haft så pass stora problem att jag varit inlagd ).

Ajdå , Cosmos!!! Det där hände mig med en telefon när jag hade en sämre period: jag orkade inte säga emot säljaren o kollade inte kontraktet . Jag fick en smartphone (något som inte var lika självklart då som det nu är, 9 år senare), men jag tappade bort den efter högst en månad eller nåt. Jag fick betala den och abonnemanget ändå, för kontraktet var på 24 månader eller nåt. Tror att de gav mig ett nytt sim-kort till abonnemanget så att det skulle göra NÅN nytta iallafall ...
Kanske inte är så förvånande att jag inte köpte en ny smartphone förrän i slutet av 2014? För 1000 kr, utan avbetalning? Hahaha
Last edit: 5 år 4 veckor sedan by Admin1.
Mer
5 år 4 veckor sedan #1137917 av Admin1
sodergardfia,
Om du använder antipsykotika kan du via intyg från psykiatern får särskilt tanvårdsbidrag på 600 kr per halvår. Det är för undersökning och tandhygienist.
Nya Reagila har effekt mot negativa symptom och Latuda är aktiverande.