antidepressiva

Mer
19 år 7 månader sedan #3359 av Vargen
antidepressiva skapades av Vargen
Hej. kan antidepressiva läkemedel ge effekt om man inte har några framtidsplaner, inte vill studera eller arbeta, inte vill fara ut och träffa andra folk, och liknande?

jag lider inte själv av att jag är på det här viset, men det skulle vara bra att bli som andra människor.
Mer
19 år 7 månader sedan #3362 av Geta
Svar från Geta i ämnet antidepressiva
Hej!
Det här med mediciner kan inte jag. Men du får säkert något svar.
Mer
19 år 7 månader sedan #3364 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet antidepressiva
Det kan vara att du har en post-psykotisk depression, i så fall kan anti-deprissiva hjälpa lite kanske. Du kan ju alltid testa.
Mer
19 år 7 månader sedan #3365 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet antidepressiva
Hej Geta och Abzu. det är nog ingen depression jag har nu, att jag känner mig inte deprimerad. däremot om jag är med folk så börjar jag må dåligt på ett konstigt sätt. jag tror det är nån form av ångest. jag har ändast varit deprimerad vid ett tillfälle, och det var för snart 1 månad sedan då jag bytte från leponex till zyprexa. men depressionen varade ändast i ett par dagar, men de "psykotiska" symtomen fortsatte.

Även om jag inte är deprimerad, så funderar jag, att om antidepressiva skulle ge effekt mot det jag beskrev.
Mer
19 år 7 månader sedan #3366 av Geta
Svar från Geta i ämnet antidepressiva
Hej!
Jag mår också dåligt om jag är med för mycket människor för lång tid.
Ett par timmar går bra. Att vara med en människa i taget går också bra.
Schizofrena är så tunnväggiga. Man kan bli påverkad om en människa som är i närheten är t.ex. deprimerad,arg eller irriterad. Det kan vara svårt att skilja på vad som kommer från en själv och vad som kommer från andra.
Kan det inte vara så att du mår bra någon gång också bland människor.
Det är så svårt att balansera att vara för mycket och för litet bland andra människor. Att var alldeles ensam tror jag ingen människa står ut med någon längre tid.
Mer
19 år 7 månader sedan #3367 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet antidepressiva
Svårt att säga om det är depression, ångest eller negativa symptom allt detta.
Du skulle ju kunna göra depressions och ångest-självtesten på www.deprimerad.net/ . Antidepressiva har dock inte effekt på alla depressioner utan c:a 75 %.

Vad gäller rädsla för folk så kallas det för socialfobi och då brukar man skriva ut antidepressivat Seroxat. Jag fick själv Cipramil en gång och jag tyckte socialfobi förbättrades ganska mycket.

Vid schizofreni tror jag att andra faktorer kan göra att man vill undvika folk. Skamkänslan för sjukdomen kan göra det jobbigt att träffa andra. Men också om många människor samtalar kan det bli ganska rörigt och svårt för en med schizofreni att hänga med. Det kan vara svårt att uppfatta allt, som sägs och dessutom besvara saker på ett vettigt sätt. Det kan bli alldeles för mycket sinnesintryck, som kan vara svåra att snabbt bearbeta och sortera.

Admin