Minnesbrister och schizofreni

Mer
5 år 6 månader sedan - 4 år 10 månader sedan #1096346 av Admin1

Nissegossen skrev: Vad händer i vardagslivet om man inte har normala exekutiva funktioner?

Som jag ser skiten mår dåligt av att se den, men bara sitter där jag sitter och får inte häcken ur stolen och åtgärdar inte. Ja,vad skall man säga det är inte lathet och jag mår dåligt av att jag inte gör något och det som nu har hänt innebär att jag kan förlora min bostad. Har försökt påtala det, men det har varit för döva öron

Nissegossen,
Ring biståndshandläggaren för din hemtjänst och be om städning. Min pappa får 1 timma städning varannan vecka av hemtjänsten. De kan också tvätta åt dig.

75 % av de med schizofreni har kognitiva brister. Vissa har så dålig koncentrationsförmåga att de bara kan koncentrera sig i 30 sekunder. Med jogging eller annan aerobisk motion kan man få 50 % förbättring. Motion gör att det bildas mer hjärnceller.
Last edit: 4 år 10 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 6 månader sedan #1096707 av Richard
Jag har bara fragment kvar av 00-talet. Mitt minne förstördes av ECT-behandlingar och/eller konstant benzoknaprande. Det börjar att bli lite bättre. Det mesta av 10-talet minns jag, o min ansiktsblindhet börjar bli bättre.
Mer
5 år 6 månader sedan #1096804 av Rrusheflower
Jag minns när jag var yngre gjorde dom en hjärnscanning på mej, och då visade det sig att allt såg normalt ut.
Mer
5 år 6 månader sedan #1096807 av Geta
Svar från Geta i ämnet Minnesbrister och schizofreni
Är det inte normalt att glömma det mesta? Det ska till och med vara intelligent.
  • Klanggedin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Hedersmedlem
  • Hedersmedlem
  • Noble and true with a heart of steel
Mer
5 år 6 månader sedan #1096829 av Klanggedin
jag har problem med både exekutiva funktioner och arbetsminne :).
Mer
5 år 6 månader sedan #1096911 av Admin1
Sömn är viktigt för långstidsminnet. Under sömnen blir dagens händelser lagrade i långtidsminnet.