Ändrad läsförmåga?!

Mer
5 år 2 veckor sedan #1135496 av sodergardfia
Det är så konstigt just nu. När jag läser en mening eller några ord i följd ser jag ibland något helt annat än vad det faktiskt står, fast bara i några sekunder. Det brukar ha några bokstäver gemensamt med vad det faktiskt står, men betydelsen är helt annan. Det kanske står ”Göteborgs florist”, men i ett ögonblick tycker jag att det står något i stil med ”gravid flodhäst”. Det är ofta helt absurda saker jag ”ser”, och jag förstår alltid att jag ser fel. Dels för att det bara varar i sekunder, och dels för att det står så bisarra saker.
Det är lite som att mina ögon/min läsförmåga lider av ”ordsallad”, hahaha.
Jag har alltid litegrann av det här, det är inget nytt för mig att läsa fel på ord och meningar, men det har blivit MYCKET mer än tidigare.
Dessutom blandar jag ihop olika rader med text i böcker så jag måste läsa om och se om jag verkligen läst rätt. Slutet av en rad binds ihop med början på nästa rad eller följande rad.
Jag har funderat på om jag kanske ser hela sidan på en gång och plockar ord från olika delar av sidan, men när jag kollat efter såna ord hittar jag dem inte. Vissa ord dyker helt enkelt upp i hjärnans läsning utan att finnas på sidan. När jag dubbelkollar finns det avvikande ordet inte i meningen och oftast inte i nån annan mening på sidan heller.
Jag förstår att jag kan blanda ihop olika rader med varandra; jag är ju väldigt snabbtänkt, ofta för snabb för mitt eget bästa, men jag förstår inte riktigt varför jag har börjat se fel ord så mycket mer än förut!
Jag vet inte hur länge det har varit. Jag har ju alltid en viss benägenhet att läsa fel, men det brukar bara vara nån enstaka gång per dag. Nu är det mycket oftare! Det har varit minst en vecka tror jag, men jag tycker mig se att det har gradvis blivit mer under en tid.

Jag har nyligen börjat ta abilify igen, plus att jag bytte Elvanse mot Ritalin för kanske en o en halv månad sen. Kan någon av dessa medicinändringar vara boven???
Mer
5 år 2 veckor sedan #1135498 av Geta
Svar från Geta i ämnet Ändrad läsförmåga?!
Det är ungefär som mobilen fungerar. Den skriver ord helt uppåt väggarna automatiskt.
Mer
5 år 2 veckor sedan - 5 år 2 veckor sedan #1135502 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Ändrad läsförmåga?!
Jag kan inte koncentrera mig längre på att läsa en bok, inte heller en ljudbok, det är stopp numera. Jag som slukade böcker och gärna lånade en bibba på en gång.

Numera påverkar en bok mig, så att jag vill skriva en egen bok på första meningen i en bok jag försökt läsa

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 2 veckor sedan by Nissegossen.
Mer
5 år 2 veckor sedan #1135505 av sodergardfia
Geta, det är precis så! Som att min hjärna har t9 inställ! Alltså den där gamla automatiska stavnings-”hjälpen” i tidigare mobiler! Bara det att det blir lite mer slumpmässigt. Typ så att ”florist” blir bara ”flodhäst” en gång, så nästa gång läser jag kanske helt rätt, för att sedan läsa ”fluorid” istället för ”florist”, eller nåt som liknar ännu mindre eller ännu mer. Jag har inte lyckats hitta andra regler i det än att någon enstaka bokstav oftast är gemensam.
Mer
5 år 2 veckor sedan #1135507 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Ändrad läsförmåga?!
Fluor betecknade farsan fluor på Skånska eftersom han kom därifrån, det var alltså flugor...

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 2 veckor sedan - 5 år 2 veckor sedan #1135509 av sodergardfia
Nisse, hoppas att jag inte hamnar där du hamnat!!! Böcker är ju i stort sett mitt liv. Jag jobbar ju till och med på bibliotek, plus att jag skriver en bok också. Jag har hållit på med den i 6 år nu. Just nu har jag svårt att hålla fokus när jag skriver. Jag kan skriva en mening, sen associerar jag till något och börjar skriva det i en annan skrivbok istället för att fortsätta med det jag egentligen skulle göra. Detta är orsaken till att jag på sista tiden inte. Kommit. NÅGON. Vart. Med boken. Jag tar upp sidospår .
Fast det är mer förståeligt med tanke på att jag har ADHD.

Min hjärna går typ på högvarv mer än vanligt just nu!

Jag har mailat min behandlare och bett henne fråga min läkare om hon tror att detta har med medicinändringarna att göra.
Får vänta på vad hon säger!
Last edit: 5 år 2 veckor sedan by Admin1.