Problem med närminne.

Mer
4 år 11 månader sedan #1150560 av Recard2016
Svar från Recard2016 i ämnet Problem med närminne.
Jag har problem o komma ihåg vad ja gjort när jag blir psykotisk. Typ får kolla spisen 5 ggr o att ja låst dörren o.s.v. Inga problem o komma ihåg 20 varor jag ska köpa i affären dock utan lista. Missar hellre aldrig några tider eller möten.
Mer
4 år 11 månader sedan #1150562 av Vittrad
Svar från Vittrad i ämnet Problem med närminne.
Mitt närminne är åt helvete. Glömmer alltid bort var jag lägger mina värdesaker. Däremot kommer jag ihåg massor av onödiga detaljer som hände för länge sedan.
Mer
4 år 11 månader sedan #1150564 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Problem med närminne.
Jag har IQ98 i närminne.... mitt sämsta delresultat i Wais :(
Mer
4 år 11 månader sedan #1150566 av Klanggedin
Svar från Klanggedin i ämnet Problem med närminne.
98 motsvara ganska exakt genomsnitt. Tror inte man kan förvänta sig några svårigheter då.
Mer
4 år 11 månader sedan #1150580 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Problem med närminne.
Jo... om verbal förmåga är 127 så förväntar sg folk att man ska prestera jämnbra på alla delområden.... inte denna taggiga varierande begåvningskurva som autister som jag har. Folk tar illa upp när jag inte kommer ihåg vad de just sagt.
Mer
4 år 11 månader sedan #1150587 av Klanggedin
Svar från Klanggedin i ämnet Problem med närminne.
Jaha? Hur ser det ut när en person har jämnt utvecklad språklig och minnesförmåga? Kan säga att det inte är ovanligt att arbetsminnet är sämre när det finns en högre verbal förmåga. Inte så mycket som du har men vid hög begåvning brukar man prestera som följande, högst till lägst:
Verbal
Performance
Working memory
Processing speed.
Denna rangordning uppkommer bl.a. för att verbal förmåga är bäst mått på IQ och är det bästa måttet på generell intelligens, det som man vill mäta med IQ test som WAIS.
Som jag har läst så väger test med hög generellt värde tyngre och har större inverkan på ditt totala IQ. Man får alltså inte ett genomsnitt utifrån alla indexpoäng utan vissa index väger tyngre.