Tippa Diagnos!!!

Mer
4 år 9 månader sedan #1167086 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Tippa Diagnos!!!

Geta skrev: Var det inte våghalsigt att göra lumpen, när du hade varit psykotisk?


Jag visste inte om det då. Men min dagbok från gymnasiet skriver detaljerat vad rösterna säger osv. Otäckt!
Mer
4 år 9 månader sedan #1167088 av Geta
Svar från Geta i ämnet Tippa Diagnos!!!
Ja, det är vanligt att inte ha sjukdomsinsikt.
Mer
4 år 9 månader sedan #1167092 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Tippa Diagnos!!!
Jo. Så det är svårt för mig att säga ”hur många gånger” jag varit psykotisk. Men till och från. Men mest mellanläget där jag är medveten.
Mer
4 år 9 månader sedan #1167093 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Tippa Diagnos!!!
Jag blev inte psykotisk förrän i 29 årsåldern. Dessförinnan depression i 17-18 årsåldern som det var svårt att riktigt hämta sig efter.
Mer
4 år 9 månader sedan #1167156 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Tippa Diagnos!!!
Jag visste inte vad som drabbat mig vare sig när jag var 14 och 25. Det var obegripligt hur tankar/röster tvingade mig att göra saker som egentligen var väldigt främmande för mig. Spöket schizofreni var jag livrädd för både före och efter psykosen vid 14.

Det var så sent som tio år sedan jag fick en diagnos. Innan hade man skrivit in bara symptom. Nu fick jag så diagnosen schizoaffektiv psykos vilket jag aldrig hört talas om. Innan hade jag "tippat" att jag var bipolär eller bara depressiv.
Mer
4 år 9 månader sedan #1167166 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Tippa Diagnos!!!
Jag var hos en psykiater-vän av familjen när jag var liten. Lånade hans psykiatriböcker vilket inte var populärt. Minns jag sa till honom jag trodde jag var schizofren. Han sa om jag inte kunde säga med säkerhet att jag hade hallucinationer, så var jag autistisk. Nu har jag typ båda. Asperger adhd och schizoaffektiv... så lite insikt hade jag tidigt.