Depression eller negativa symptom?

  • Cosmos
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Seniorhedersmedlem
  • Seniorhedersmedlem
  • Ta det kallt, varmare blir det inte
Mer
3 år 10 månader sedan #1260188 av Cosmos
Hur kan man veta att det är negativa symptom och inte en depression när symptomen överlappar varann? Att känna sig håglös, initiativlös, hopplös, är ju en bulle av samma deg

Jag känner mig deprimerad eftersom jag har just dessa symptom. Att kalla det för negativa symtom känns inte rätt. Är det inte så att sjukdomen framkallar depression?

Det kanske låter som hårklyverier men det är ju viktigt med tanke på att det finns medicin för depression.
Hur är det för er? Kallar ni de här symptomen för depression eller negativa symtom?
Mer
3 år 10 månader sedan #1260212 av Geta
Negativa symtom är stillastående. Depression är mera livlig.
Mer
3 år 10 månader sedan #1260214 av MsTibbs
Depression går i skov. Bipolär går i skov. ADHD har man hela tiden.
Mer
3 år 10 månader sedan #1260222 av memphis
Tycker den stora skillnaden är känslor. Depression är alltid full av negativa känslor medan negativ symptom inte har några känslor i sig, tycker jag.

Själv har jag negativa symptom. Det innebär att jag är oföretagsam och saknar motivation och inspiration, men det finns inga känslor av saknad, frustration eller ledsamhet i det. Jag bara konstaterar att så här är det.
Mer
3 år 10 månader sedan #1260242 av Admin1
Detta depressionstest skiljer mellan negativa symptom och depression. Men depression är vanligast de första 5-6 åren, senare oftast negativa symptom.
www.viska.se/sjaelvtesterna/har-jag-depression
  • ingrid64marie
  • Besökare
  • Besökare
3 år 10 månader sedan #1260262 av ingrid64marie
Svar från ingrid64marie i ämnet Depression eller negativa symptom?
Då har inte jag negativa symtom, men jag håller inte med dig memphis om att du är oföretagsam, ibland ser man sig inte själv riktigt klart utifrån. Du gör en hel del i veckans dagar, du går ut med hunden, du fixar middag, du handlar, du verkar till att ha bra ordning i ditt, hem, du är aktiv på viska, du funderar på hur du kan berika din vardag med kurser, du är inte oföretagsam ur min synvinkel om hur jag ser på dig. Sen har man kanske lite restriktivt känsloläge men det påverkas i mångt och mycket om stimulans tillgänglig i det liv man verkar i och stimulansen är många gånger fattig för många av oss.