Att inte kunna göra saker som man brukade kunna

Mer
3 år 1 månad sedan #1323582 av elisa
Tack så mycket, blev officiellt diagnostiserad för typ en månad sen så tänkte att viska kanske är ett bra ställe
Mer
3 år 1 månad sedan #1323585 av Richard

elisa skrev: Synd att ni upplever det så men ändå skönt att höra att andra känner samma sak. Jag har kunnat plugga lite nu på komvux men det tar så enormt mycket mer energi för mig nu för tiden, allt är så "jobbigt", blir så trött av att göra ens de minsta saker.

Jag har också börjat plugga lite smått nu på distans (kemistudier på Komvux). Nu klarar jag av det o är glad för det, i.o.f bara på 12,5% men jag lägger en del av min fritid på det också. Jag började på Komvux dagen efter jag blev uppsagd på mitt jobb (år 2004), men det gick 1-2 dagar, sen fick jag sjukskriva mig igen... Jag tog det hårt o kände mig värdelös.
Mer
3 år 1 månad sedan - 3 år 1 månad sedan #1323607 av elisa

Richard skrev: Jag har också börjat plugga lite smått nu på distans (kemistudier på Komvux). Nu klarar jag av det o är glad för det, i.o.f bara på 12,5% men jag lägger en del av min fritid på det också. Jag började på Komvux dagen efter jag blev uppsagd på mitt jobb (år 2004), men det gick 1-2 dagar, sen fick jag sjukskriva mig igen... Jag tog det hårt o kände mig värdelös.

Förstår att det är svårt, jag pluggade på 25% och tog pauser och förlängde kursen flera ggr för att det tog så mycket energi och det blev bara för mycket. Men du är inte värdelös! Du är duktig som gör det!!
Last edit: 3 år 1 månad sedan by Admin1.
Mer
  • Hope
  • Besökare
  • Besökare
3 år 1 månad sedan - 3 år 1 månad sedan #1323645 av Hope
Richard du är väldigt begåvad. Vilket du kan känna dig till bättre till mods än att du tänker du är värdelös. Sedan kan man läsa på egen hand. Då får man välja själv precis vad man vill läsa och utforska. När jag pluggade etik och livsfrågor på komvux fick jag MVG men på psykologin knappt ens godkänt. Det tyckte jag var konstigt. Mådde dåligt över det. Jag fick MVG på engelska och IG på svenska. Tycker komvux är skit. Hur fan kan jag få dåliga och bästa betyg på olika ämnen som berör varann. Så jag gav upp. Uppenbarligen var inte komvux för mej. Så mina drömmar om att studera på högskolan eller universitet gick i krasch. Ville studera på lantbruksuniversitet till djursjuksköterska. Drömmen lever kvar men nåt som aldrig kommer bli verkligt. Dessutom har jag inte orken. Jag orkar bara vardagsrutinerna. Duscha, borsta tänderna, tvätta kläder, diska, städa, handla och laga mat. Vara korta stunder med mina vänner på filmkvällar brukar gå innan filmen slutar eller vilja lämna kafet med fika med vänner efter en kort stund. Orkar inte mera.

Men ibland läser jag böcker i rad och studerar på egen hand och lär mej nya saker. Vilket är spännande. Finns en hel del att läsa sånt som intresserar en. 
Last edit: 3 år 1 månad sedan by Hope.
Mer
3 år 1 månad sedan - 3 år 1 månad sedan #1323830 av Admin1
Det är typiskt för schizofreni, men en tröst är att det förbättras med åren. Kämpa på och det blir bättre.

www.viska.se/sjalvhjalp-2/sjalvhjalpsrad/2261-negativa-symptom
Last edit: 3 år 1 månad sedan by Admin1.