Tråden där vi peppar varandra att försöka gå upp i vikt

Mer
13 år 2 månader sedan #367567 av Mogge84
De har snackat om att kolla sköldkörteln, men det har inte blivit av än av nån konstig anlednig...
Och med pizzorna och det så är det inte allt för sällan att jag köper hem två stycken och drar i mig på samma gång. ;) Men det börjar bli lite extremt nu, jag äter och äter och ändå så kan man i stort sett räkna revbenen på mig, känns lite som att nåt är fel. Zyprexa skrev de speciellt ut ett tag för att jag även skulle gå upp i vikt och då få hjälp med mina psykiska problem.
Men jag ska bannemig tjata på dem att de kollar upp min sköldkörtel nu.
Mer
13 år 2 månader sedan #367570 av Poppy
Ja och blodsocker. Symptom på typ 1-diabetes är att man jämt är hungrig och äter en massa men ändå går ner i vikt, jämt är törstig och dricker en massa, trött och hängig, samt pissar mängder.
Mer
13 år 2 månader sedan #367577 av Mogge84
Oj... nu blev jag lite orolig faktiskt... Just olsäckbar törst är något jag tampas med nu, speciellt på nätterna då jag måste gå upp och dricka runt en halvliter till en liter innan det ens minskar lite i suget. Och seg är jag ganska mycket, men det kan nog ha lite med att "jag glömt bort hur man sover" när jag är själv, och nu när jag är hos vännerna tänkte jag att kroppen vill ta igen sig från sömnbristen och gör mig seg pga det... .?
Mer
13 år 2 månader sedan #367585 av Poppy
Min svåger har typ 1-diabetes, så jag vet lite om det. Man måste ta insulin regelbundet resten av livet om man har det. Inte så kul förstås. Men ju bättre man lyckas dosera insulinet, desto bättre mår man. I princip skulle man inte behöva få minsta lilla biverkning eller känning av sin diabetes om man lyckades dosera exakt perfekt. Exakt perfekt dos är väl en utopi, men man är bra mycket närmare det stadiet nu för tiden jämfört med för några decennier sen. Sprutorna är också jätteenkla numera. Dom ser inte ut som sprutor ens utan mer som kulspetspennor, som man sätter mot kroppen och "klickar till". Man kan även äta godis, kakor och sånt ibland (han gör ju det om det är nån fest t ex) bara man justerar insulindosen för att kompensera. Min svåger sportar också, spelar tennis regelbundet t ex, och framstår väl som helt frisk och sund för folk som inte känner till hans diabetes.

Så även om det inte är så kul att ha en kronisk sjukdom, så är det inte alls lika stor grej med typ 1-diabetes nu för tiden som det var förr.

Men se till att bli undersökt för detta iaf. Det är väldigt viktigt att få behandling så snart som möjligt om man nu skulle ha detta problem.
Mer
13 år 2 månader sedan #371403 av Mogge84
Sådär, nu har jag tagit ett B-glukos test iaf. Ska bli intressant om det visar nåt eller ej...