Styrketräning.

Mer
13 år 1 månad sedan #376684 av saara
Styrketräning. skapades av saara
Lite frågor till er som styrketränar.
Varför är det roligt att styrketräna?
Gör ni det för att ha nytta av starka muskler i något arbete eller vad är största orsaken till träningen?
Mer
13 år 1 månad sedan #376686 av Geta
Svar från Geta i ämnet Styrketräning.
Här rekommenderar man åldringar att styrketräna. Gamla tanter
över 80 år, som jag bor granne med styrketränar på gym.
Mer
13 år 1 månad sedan #376689 av saara
Svar från saara i ämnet Styrketräning.
Jag har blivit rekommenderad det också, men klarar inte av att vara på gym.
Borde ha en stödperson vid min sida hela tiden som hjälpte mig och stöttade mig.
Sedan passar inte många av apparaterna mig då jag har skador i magen efter operationer.
  • Styrkemotionär
  • Besökare
  • Besökare
13 år 1 månad sedan #376755 av Styrkemotionär
Svar från Styrkemotionär i ämnet Styrketräning.
Jag styrketränar för att det är en rolig hobby men också för de positiva hälsoeffekter det medför som tex. lägre vikt, mer ork, bättre humör och en allmän sund livsstil och välbefinnande som man får på köpet.

Jag kallar mig själv för styrkemotionär som jag skrev innan, tränar för att det är kul och hälsosamt.
Mer
13 år 1 månad sedan #376761 av Poppy
Svar från Poppy i ämnet Styrketräning.
Jag började träna när jag jobbade i hemtjänsten med mycket tunga lyft. Då var det helt enkelt för att förebygga ryggont och klara av jobbet bättre. Sen när jag slutade jobba och började plugga gick jag då och då till gymmet och gjorde några lätta övningar, bara för att mjuka upp rygg och axlar (man blir lätt stel när man sitter vid datorn/vid en bok hela dagarna).

För drygt två år sen bestämde jag mej för att börja hårdträna och bygga lite muskler, för jag var trött på att vara så tunn och smal. Så då började jag träna riktigt hårt. Då upptäckte jag också vad härligt det är att pressa sej tills endorfin-ruset kommer och man bara svävar. Det känns lite som om man svept ett gäng shots på raken. En sorts ofarlig fylla som man kan skaffa sej ett par gånger i veckan... :D (Kanske ska säga också att jag var alkoholist för fjorton-femton år sen.) Det skadar knappast heller att vara stark och ha mycket ryggmuskler när man bor på landet och måste skotta snö, gräva grönsaksland, kånka vattenkannor m m.

Så det är flera saker som spelar in numera;
- klara att sitta vid datorn/böckerna en massa timmar varje dag utan att få problem
- lättare orka tunga moment i vardagen som t ex snöskottning
- snygg
- härligt med endorfinruset
  • Jesus/Magnus
  • Besökare
  • Besökare
13 år 1 månad sedan #376771 av Jesus/Magnus
Svar från Jesus/Magnus i ämnet Styrketräning.
jaa! jag har styrketränat när jag var 18 år, det var härligt å köra strikt å nöta musklerna lite för att få dem att växa! jag tränade ett år ca och fick definitionerna men hann inte bygga rejält med muskler, sen flytta jag till nynäs och jag fortsatte inte träna där, men endorfin rushen rekommenderas, då man pressar sig lite med vikterna ;)