Vikten av att gå ut och gå och röra på sig?

Mer
5 år 4 månader sedan #1111642 av Admin1
Stillasittande är också skadligt. Gå upp en sväng varje halvtimme och sitt inte bara hela tiden.
Mer
5 år 4 månader sedan #1111887 av Cider
För mig är det stressande att ha i tankarna (eller inlagt som påminnelse) att jag måste eller bör röra på mig med regelbundna mellanrum t ex varje halvtimme. När jag väl kommit igång med något vill jag inte avbryta det eftersom det annars skulle vara svårt att komma igång igen. Men jag känner kroppens signaler bättre och bättre, jag får snabbt smärta om jag sitter för kutryggig framför datorn eller suttit för länge överlag så jag vet vad jag behöver göra för att förebygga det och lindra det när jag ej kunnat förebygga det.

Upplever ni er som smärtöverkänsliga? Tycker ni det är svårt att känna kroppens signaler? Läste att det är vanligt vid sjukdomen.
Mer
5 år 4 månader sedan #1111950 av Admin1
En undersökning visar att 38 % med schizofreni har smärta och vanligaste smärtan är huvudvärk.

Smärtan har både kroppsliga och psykologiska orsaker vanligen i huvud, ben och rygg.

Kronisk smärta var lika vanlig vid schizofreni, som hos befolkningen i övrigt. Taktila hallucinationer kan dock vara svåra att skilja från smärta.

Att minskad smärtkänslighet finns vid schizofreni är dåligt bevisad, men har omnämnts i litteraturen sedan början av 1900-talet.

www.viska.se/nyheter1/14-symptom/7022-ar...d-schizofreni-en-myt
Mer
5 år 4 månader sedan #1111954 av Geta
Vi har så ont i själen att vi knappt märker om vi har ont i kroppen.
Mer
5 år 4 månader sedan - 5 år 4 månader sedan #1112034 av krokus
I flera år hade jag huvudvärk dagligen, väldigt tröttsamt. Huvudvärken minskade rejält när jag började styrketräna. Ett tips! :)

Inga värkmediciner bet långsiktigt på min huvudvärk, blev bara beroende av dem. Skulle gissa på att det var stress som utlöste min huvudvärk till en början och sedan blev det en nedåtgående spiral.
Last edit: 5 år 4 månader sedan by krokus. Orsak: lade till ett ord, som missades förut.
Mer
5 år 4 månader sedan - 5 år 4 månader sedan #1112084 av Nissegossen
Spänningshuvudvärk tar jag bort med massage nacke, skulderblad axlarna. Mycket kan man göra själv
Te x


söksida
www.youtube.com/results?search_query=massage+sp%C3%A4nnings


Reikimetoden har jag lärobok i

Jag avslutar min massage med att göra huvudmassage frågar först gör det något om det blir hår ruffs, säger personen nej, då masserar jag och personen vill inte att jag slutar

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 4 månader sedan by Admin1.