Mike Mentzers Heavy duty

Mer
5 år 1 månad sedan - 5 år 1 månad sedan #1135103 av Zoidar
Mike Mentzers träningsmetod kallas heavy duty. I korthet kan man säga att istället för att köra upprepade gånger i en övning så kör man ett set och kör ut sig fullständigt i det setet, ger allt helt enkelt. I vanliga fall kör man kanske 4 set x 8 reps per övning. Då kör man istället med heavy duty 1 set x maximalt antal reps per övning. Heavy duty är mycket tidseffektivt och man kan ofta halvera tiden för ett träningspass.

Jag körde idag mitt först heavy duty pass. Man får inte glömma att värma upp ordentligt innan man kommer till sitt "heavy duty set" för att undvika skador. OBS! Heavy duty handlar inte om att träna så tungt som möjligt, utan så hårt som möjligt i det enda heavy duty set man kör i varje övning. Det är skillnad att träna tungt och träna hårt. Innan man kommer till heavy duty setet bör man köra ett eller fler uppvärmningsset i övningen, beroende på muskelgrupp och styrka.

Här är ett klipp på Mike och hans bror.


Anchored in Christ ✟

Last edit: 5 år 1 månad sedan by Zoidar.
Mer
5 år 1 månad sedan - 5 år 1 månad sedan #1135119 av Nissegossen
Var varse om att redan tidigt i åldern ökar risken för hjärtinfarkt om du går över din förmåga. Får jag föreslå att du pratar med en sjukgymnast innan du pressar dig så mycket att du riskerar hjärtinfarkt. Själv var jag villig att träna hårt men blev stoppad och han mätte puls bla.

Fråga först någon med koll på läget innan du tränar, programmet du kör, kan förkorta ditt liv avsevärt om du tränar för hårt.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 1 månad sedan by Admin1.
Mer
5 år 1 månad sedan - 5 år 1 månad sedan #1135121 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Mike Mentzers Heavy duty
Tror du det Nisse? Jag tror nog inte det är så farligt att ta i, men när åldern kommer på så blir man säkert känsligare. Det finns mycket forskning kring högintensitetsträning där man kör fullt blås under kort tid. Olika kroppstyper tycks svara olika bra på detta. Tar iaf. det du sagt i beaktande.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 5 år 1 månad sedan by Zoidar.
Mer
5 år 1 månad sedan - 5 år 1 månad sedan #1136797 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Mike Mentzers Heavy duty
Fortsätter med heavy duty. Kör ett set innan max-setet på 10% lägre vikt där jag kör ut mig till 80%, sen vilar jag lite och avslutar övningen med max-setet. Kul att ta i ordentligt. Saknat det. :)

Dorian Yates Mr Olympia 92-97 körde heavy duty.


Anchored in Christ ✟

Last edit: 5 år 1 månad sedan by Zoidar.