Träna när man e förkyld?

Mer
4 år 6 månader sedan #1188982 av Recard2016
Jag kommer ihåg när jag var barn i skolan o hade lunginflammation utan att vi visste det än. Jag sprang 90 meter (eller hur långt det nu är) lopp i idrotten. Men nej blir ingen träning imorgon, även om styrketräning inte e hårt konditionspass.
Mer
4 år 6 månader sedan #1189048 av memphis
Svar från memphis i ämnet Träna när man e förkyld?
Jag hade en ytlig bekant som avled efter att ha tränat förkyld. Hennes hjärta stannade. Hon var bara 16 år.
Mer
4 år 6 månader sedan #1189065 av Rrusheflower
Träna inte när du är förkyld. Och ta på dej ordentligt med kläder när du ska ut och träna för att inte bli förkyld.
Mer
4 år 6 månader sedan #1189090 av Klanggedin

Recard2016 skrev: "Idrottsläkaren guidar: Då ska du inte träna
Publicerad 1 november 2016
När ska man avstå från att träna? Oseedat tar hjälp av Sverker Nilsson, förbundsläkare i friidrott, för att reda ut gränsen.

Det finns två tydliga varningssignaler att hålla koll på, enligt Sverker Nilsson.

– Man ska stanna hemma från träningen när man har feber på morgonen eller en förhöjd vilopuls med mer än 20 procent, säger han.

Annars är det bara att köra på.

– I övrigt så kan du träna. Har du vanlig förkylning men normal vilopuls och ingen feber så kan du träna precis som vanligt, säger han." - www.svt.se/sport/friidrott/idrottslakare...r-sjuk-for-att-trana


Fick svaret att extra anspänning för en redan belastad kropp kan förvärra eller fördröja återhämtningen av sjukdom.
Det där är för elit idrottsmän i min mening. Det betyder att deras kroppar är i topp trim och kan därför återhämta sig även om dom motionerar hårt fast med snäppet lättare behandling..

Skillnaden är att dom verkligen är vältränade 3-4h per dag samt en belastning som är fasligt hög...
Frågan du ska ställa dig efter det där rådet, enligt mig är.. Är du elitskidåkare?
Mer
4 år 6 månader sedan - 4 år 6 månader sedan #1189098 av Amandara
Orienterare är ett hårt släkte där det är coolt att träna riktigt hårt. Hjärtat får maxa. Förr var det 1.5 timmes tävlingar med löpning i skog och mark både lördag och söndag varje helg hela säsongen. Och hård träning på veckorna. Och många tränade med förkylning i kroppen inklusive jag. Men många....Unga och gamla...Orienterare har dött av hjärtåkommor. Orienterardöden. Jag känner folk i min ålder som dött av att hjärtat ballat ur när de tränat eller tävlat. Först trodde man på twar är men teorin stämde inte in. Hört en professor säga åt hypotesen sen var att orienterarna tävlade och tränade så hårt att hjärtat inte pallade.
Last edit: 4 år 6 månader sedan by Amandara.
  • PsychoWard
  • Besökare
  • Besökare
4 år 6 månader sedan - 4 år 6 månader sedan #1189146 av PsychoWard
Svar från PsychoWard i ämnet Träna när man e förkyld?
hjärtat ska man beskydda med all sin makt. den som inte försvarar sitt hjärtas gränser, det land som slutat försvarar landets gränser - de är , som jag ser det, så gott som dömda att tas över av främmande makt! och ja, den heliga bibeln varnar om detta!

en snubbe i småskolan dog tydligen när de var ute och sprang på gympalektionen, som jag kommer ihåg det. han ska ha suttit sig på en stock eller nått och dött.

tror jag vet vilken väg de sprang då det var en väldigt tydlig stig markerad i en liten bit skog runt skolan, så det borde kanske inte klassas som "orienterardöd"... men att kalla det för hård träning när det , mig veterligen, nästan bara sprangs den stigen som uppvärmning för gympalektionen, och det var kanske 1km dit från skolan bara, verkar märkligt. men visst allt är relativt. en del gör inte så mycket annat än är inomhus och ser sig som väldigt fysiskt aktiva för att de springer eller sparkar boll nån timme i veckan.
Last edit: 4 år 6 månader sedan by PsychoWard.