Kan må psykisk dåligt av viss mat?

Mer
3 år 11 månader sedan #1254212 av Geta
För ett par veckor sedan varnades det för att det kan bli ransonering på mjölk.
Mer
3 år 11 månader sedan - 3 år 11 månader sedan #1254213 av Melody

Clean skrev: Jag äter inte massa kött utan mera ibland. Nej jag mår heller inte bra av ägg! Kräks!

Däremot tror du det skulle va bra med ärtprotein? Det är något nytt va? Har du testat det?

Whey? Det kanske jag borde testa! Men jag tränar inte! Utan promenader och yoga ibland. Men det stod på din länk att det är bra även om man bantar för att inte förlora muskelmassa vilket jag gör alltså bantar!

Jag vet inte jag är skeptisk till att äta proteinpulver blev jag plötsligt!

Tack Melody! Ett gott försök! Jag ska göra en egen research och djupdykning i ämnet! Har du några lästips så länge?


Om du inte tränar, kan du ta mindre av proteinet men som det stod, många använder proteinpulver till viktminskning utan att behöva tappa muskler.

Finns massor att läsa, kan kolla runt tex här:
www.svensktkosttillskott.se/guide-valj-ratt-proteinpulver

Jag glömde säga att vill man inte ha animaliskt proteinpulver, så finns förutom ärtproteinpulver, hampaproteinpulver - även havreprotein och sojaprotein. Jag har testat ärt och havreprotein- de mättade längre än whey faktiskt. De är ju dyrare, men jag försöker gå ned i vikt så priset på mat går ned istället. Man får inte heller överdosera proteinpulver, inte bra. Så på det hela läget sparar jag pengar. Jag skulle rekommendera ärt och havreproteinpulver, min är från märket betteryou tex.

Finns massa vegoproteinpulver, man får testa sig till det som smakar bra men det blir godast om man mixar med tex frusna bär. Jag har ärt och havreprotein i vaniljsmak och det brukar jag ta o mixa med bär o frukt. Ger en fräsch känsla inuti, ibland lägger jag även i youghurt.

:)
Last edit: 3 år 11 månader sedan by Melody.
Mer
3 år 11 månader sedan - 3 år 11 månader sedan #1254220 av Clean

idefix skrev: På svenska ostar som Präst, Grevé och Herrgård finns det en liten symbol där det står "Svensk mjölk".

Ja just det, det står juh där har man sett! Jättebra jag äter herrgård! Jättetack!

Melody skrev: Om du inte tränar, kan du ta mindre av proteinet men som det stod, många använder proteinpulver till viktminskning utan att behöva tappa muskler.

Finns massor att läsa, kan kolla runt tex här:
www.svensktkosttillskott.se/guide-valj-ratt-proteinpulver

Jag glömde säga att vill man inte ha animaliskt proteinpulver, så finns förutom ärtproteinpulver, hampaproteinpulver - även havreprotein och sojaprotein. Jag har testat ärt och havreprotein- de mättade längre än whey faktiskt. De är ju dyrare, men jag försöker gå ned i vikt så priset på mat går ned istället. Man får inte heller överdosera proteinpulver, inte bra. Så på det hela läget sparar jag pengar. Jag skulle rekommendera ärt och havreproteinpulver, min är från märket betteryou tex.

Finns massa vegoproteinpulver, man får testa sig till det som smakar bra men det blir godast om man mixar med tex frusna bär. Jag har ärt och havreprotein i vaniljsmak och det brukar jag ta o mixa med bär o frukt. Ger en fräsch känsla inuti, ibland lägger jag även i youghurt.

:)


Varför har du både havre och ärtprotein? Har du båda båda sorterna proteinpulver i bären och frukten? Jo okey jag ska testa det då!

Hur vet man att inte ska överdosera proteinpulver? Vad händer om man överdosera detta? Får man diarré? Eller förstoppning?

Melody efter läst din länk tror jag att jag väljer sojaprotein vilket är för vegetarianer eller som mej som försöker vara vegetarian. Men hur smakar det? Går det att göra smoothie på? Och är det billigare än ärtprotein?
Last edit: 3 år 11 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 11 månader sedan #1254223 av Clean
Melody efter läst din länk tror jag att jag väljer sojaprotein vilket är för vegetarianer eller som mej som försöker vara vegetarian. Men hur smakar det? Går det att göra smoothie på? Och är det billigare än ärtprotein?
Mer
3 år 11 månader sedan #1254354 av krokus
Angående ost, det är mycket kaloririkt! Ni som vill gå ned i vikt, skulle kunna minska på ostintaget och se om ni märker något på vågen. Och ja, jag vet att ost är gott och förgyller maten, speciellt pastarätter. :)
Mer
3 år 11 månader sedan #1254355 av Geta
Man kan bli mullig även av vegetarisk mat som gratänger med mycket ost på.