3 månader gammal mozarella

Mer
3 år 11 månader sedan #1254531 av Zoidar
Råkade just sätt i mig en mozarella som var 3 månader efter bäst före. Tyckte den smakade lite konstigt. Blir man magsjuk kommer väl det rätt fort.

Anchored in Christ ✟

Mer
3 år 11 månader sedan #1254550 av Maxjohan1983
Du vet hur man underhåller. :tummenupp

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Mer
3 år 11 månader sedan - 3 år 11 månader sedan #1254568 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet 3 månader gammal mozarella
Bäst före är nonsens anyway :D. Leder till miliontals ton bra mat slängs.

www.ica.se/buffe/artikel/bast-fore-datum/

"Bäst före-datum
Det här är en rekommendation från tillverkaren och berättar hur länge tillverkaren garanterar att produkten behåller sina egenskaper som exempelvis ätkvalitet (smak, färg och konsistens etc) och innehåll av bakterier och andra mikroorganismer. Men maten håller ofta även efter det utan att bli dålig eller farlig; beroende på livsmedel kan det faktiskt röra sig om flera månader.

Bäst före-datumet gäller oöppnade förpackningar. Tillverkaren märker ibland ut hur länge en vara håller efter att förpackningen har blivit bruten och hur den bäst ska förvaras, exempelvis ”öppnad förpackning förvaras i kyl i 3-5 dagar”. Också detta är en rekommendation, ibland håller varan lite längre. Titta, lukta och smaka en liten bit – dina sinnen avgör i många fall om maten har påverkats. "

Anchored in Christ ✟

Last edit: 3 år 11 månader sedan by Zoidar.
Mer
3 år 11 månader sedan #1254582 av Nissegossen
Det är ju en ost som blir lagrad en del tycker att lagrad ost får mer smak och därmed bättre och starkare smak, det att den är lagrad längre skulle få en del människor beredda att betala mera för en lagrad ost. Om det nu gäller just denna ost vet jag inte

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 11 månader sedan #1254599 av zoegas
Svar från zoegas i ämnet 3 månader gammal mozarella
Mozzarella är väl försluten och packas i skyddad atmosfär. Det kanske inte smakar så gott, men någon fara är det nog inte.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
3 år 11 månader sedan #1254610 av krokus
Svar från krokus i ämnet 3 månader gammal mozarella
När jag var fattig student, skulle jag lyxa till det med fryst regnbågslax. Den smakade illa, så jag tittade på bäst föredatumet... Den hade gått ut för 14 månader sedan!

Jag hade köpt den på Hemköp och de hade ju inget telefonnummer på nätet. Efter en googling hittade jag numret till butikschefen och var skitarg! Han kopplade mig vidare till en stackars anställd som jobbade på fiskavdelningen, men det var ju fel, då jag hade köpt en fryst lax. Jaja, jag handlade inte där något mer.