hur mycket motion

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 5 månader sedan #4855 av
Svar från i ämnet minnet
Jag undrar om minnet förbättra vid motion och om reguleringen av dopamin också blir bättre ?
Mer
19 år 5 månader sedan #4874 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet idag

Gäst skrev: I dag har jag cyklat i 45 minutter, promenerat en time och simmat ca 20 minutter. Jag vil försöka med 2 timmars motion varje dag selvom det nog blir svårt att få tid.


Toppen! Väldigt bra! Jag tycker att särskilt i början när jag motionerat i 2 timmar känner jag mig lugnare. Det är som motionen har en lugnande effekt på mig.

Det finns en del studier på motion och schizofreni, där man sett positiva effekter. Det finns också studier som tyder på att motion stimulerar bildning av nervceller i hjärnan. Motion skapar också bättre kontroll av blodsockret, vilket kan förbättra minnet.
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... r-hjaernan
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... sykoterapi
www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... a-hjaernan

En annan sak, som kan vara viktig är att se till att man får i sig dagsbehovet av B-vitaminet folsyra. Dagsbehovet är 400 mikrogram och man tror att det kan förstärka effekten av antidepressiva. Dagsbehovet av folsyra finns i multivitamintabletter typ Vitaplex-mineral, som är ganska billiga faktiskt.

Har du prövat med multivitamintabletter PSR? Ibland verkar du ju äta väldigt lite.
Mer
19 år 5 månader sedan #4902 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet hur mycket motion
jag tränar karate 3 gånger i veckan och styrketränar kanske två.
det är rätt mycket, men jag märker hur mycket bättre jag mår av att få upp adrenalinet ordentligt ett par gånger i veckan. Få kroppen att snurra igenom sina funktioner, det känns som att damma av något som stått länge.
Sedan blir jag av med lite äckliga aggressioner på Karaten med!! haha :lol:
Mer
19 år 5 månader sedan #4974 av Scout112
Svar från Scout112 i ämnet hur mycket motion
Träna minst 50 min två gånger i veckan. Det är allt som behövs. Och att äta lite utav varje. Med andra ord, sluta inte ät socker eller fett.
Lite av varje är bäst.
Mer
19 år 5 månader sedan #5037 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet hur mycket motion
det är inte bra att gå ner i vikt för snabbt heller. inte mer än 0.5 kilo i veckan, är tumregeln.
Annars hinner inte kroppen ställa om sig och man riskerar att gå upp igen bara för att kroppen känner sig "ovan" i den nya vikten och protesterar.

(information från mina dietister!).