När har man diabetes?

Mer
14 år 4 månader sedan #256324 av Tonic
Jag var igår till mödravården... mitt blodsocker låg på 8,3. Har aldrig haft så högt!! Brukar ligga på 5-6.
Graviditetsdiabetes är ju inget man vill få nu. Dock hade jag en halvtimma innan provet ätit frukost.
Symptomen jag själv märkt av är att jag är väldigt törstig, kissar mycket och lite tröttare och grinigare än vanligt.
Tröttheten kan givetvis bero på att jag har lågt HB, dvs järnvärdet som ligger på endast låga 94. Även om jag äter extra järntillskott.

Motion och kost är det man börjar kika på OM man får graviditetsdiabetes. Motionera det gör jag verkligen.
Kosten däremot är det lite mer klurig i och med att det finns mycket "dold socker" i maten. Sånt jag inte är van vid att behöva tänka på.
Ta t ex yoghurt... Mycket mat man inte vet om innehålla såna mängder socker. 8O

Var går gränsen till diabetes - är det när blodsockret ligger över 10?
Mitt låg som sagt på 8,3. Barnmorskan tyckte inte jag behövde oroa mig värst ännu.... .?
Mer
14 år 4 månader sedan #256327 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet När har man diabetes?
www.abbott-diabetes.se/

Gratis blodsockermätare, du kollar blodsockret hemma!

Ett fasteprov bör inte vara högre än 5,9

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 4 månader sedan #256335 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet När har man diabetes?
Du hade ju ätit, så måtten blir inte riktiga...
Mer
14 år 4 månader sedan #256337 av Geta
Svar från Geta i ämnet När har man diabetes?
Någonting över 9-10 när man har ätit tror jag räknas
som diabetes.
Riktvärdet har sänkts de senaste åren.
Vanlig yoghurt utan tillsatser kan inte höja blodsockret
så mycket.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
14 år 4 månader sedan #256340 av Jocke
Svar från Jocke i ämnet När har man diabetes?
Nä men Tonic, graviditetsdiabetes, påverkar det även barnet? Men du har fått lugnande besked av dessa "gamlingar" och även av sköterskan, så ännu är det ingen fara på taket.

Men börjar man tänka, att något är fara å färde, så hetsar man upp sig över ngt som kanske inte stämmer, så jag tror det bästa är att låta förnuftet arbeta, visserligen inte så lätt. Man kan ta reda på fakta vilket du har gjort, men vi alla önskar er en välgång i erat liv.

Vars är världen på väg?
  • wwww
  • Besökare
  • Besökare
14 år 4 månader sedan #256343 av wwww
Svar från wwww i ämnet När har man diabetes?
denna sida verkar bra www.kostdoktorn.se/diabetes/blod ... h-diabetes