Tandvårdstatus?

  • Kn@sen
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Guldmedlem
  • Guldmedlem
  • Likt Knasen älskar jag att sova!
Mer
18 år 9 månader sedan #17334 av Kn@sen
Tandvårdstatus? skapades av Kn@sen
Man läser ofta om att psykotiska patienter har dålig tandstatus, eftersom detta är kraftigt tabubetonat så kan jag knappt förmå mig att skriva om detta. Kan erkänna att min är ganska dålig hur är det för er? Känslig fråga kanske.
Mer
18 år 9 månader sedan #17336 av stefan
Svar från stefan i ämnet Tandvårdstatus?
Det var över sex år sedan jag var hos tandläkaren sist och min tandstatus är inget vidare. Har bitit sönder två tänder som är i akut behov av att lagas. Förstår inte varför jag dröjer så länge med att gå till tandläkaren. Jag har ju fått grönt kort så det kostar bara 120 kr. Kanske skäms jag lite för att tänderna är i så dåligt skick.
  • Kn@sen
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Guldmedlem
  • Guldmedlem
  • Likt Knasen älskar jag att sova!
Mer
18 år 9 månader sedan #17337 av Kn@sen
Svar från Kn@sen i ämnet Tandvårdstatus?
Var för rätt länge sen hos tandplågaren och det slutade på en räkning 30 000 kr och jag kände mig som en kung i två veckor. Nu känner jag att det är dags att gå igen, men jag orkar inte gå igenom allt igen och till vilken nytta? Känna mig som en kung i två veckor igen? är det värt det. det är frågan, kanske man bara är deppig, vem vet.
Mer
18 år 9 månader sedan #17338 av Galen
Svar från Galen i ämnet Tandvårdstatus?
Mina tänder är ganska vita och fina, dock så har jag ganska djupa tandköttsfickor... borstar tänderna alldeles för hårt och snabbt så att tandköttet tar skada. Ingen lärde mig att borsta tänderna när jag var liten :lol:
  • Guest
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #17345 av Guest
Svar från Guest i ämnet Jag Björn o mitt gröna kort
Jag har ett sånt grönt tandvårdskort man får när man har funktionshinder. Detta kort innebär att jag max betalar 150 kr för ett tandläkarbesök.

Min syster, Syster Christian, är bra på att ta emot mig och hjälpa mig.

De vet att det jag är mest rädd för, är inte borren, utan att få saker tappade i halsen och magen.

Jag har lite Aperger och mycket tvång (diagnos OCD). Jag är också rädd för att få sjukdomar.
Just nu är jag i en djup svacka. Jag mår dåligt.

Jag får 2.5 mg olanzapin och 0.5 mg Iktorivil varje kväll.
Jag vet inte om dessa mirakeltabletter egentligen gör från eller till för mig.

Jag känner mig rätt så förlorad och borta ändå.

Såna som mig gjorde hitler och Stalin något åt, säger folk till mig ibland. Det stämmer nog.,..

Men mina tänder är riktigt bra!;)

Jag har eltandborste och sliter därför inte så mycket på tandköttet som jag gjorde förr när jag borstade för hand.

Dessutom blöder det ingenting, nästan och tänderna är vita och fräscha.

Min munhygien är bra nu, förhållandevis, så jag är mycket nöjd med det gröna kortet. Det fick jag av min god man.

Därför blir jag inte ruinerad av att besöka Syster Christian och få tandvård.

Sånt är viktigt om man är mån om hälsan och gillar äta mat, som jag!;)

Hoppas det ljusnar.
Usch, jag känner mig så äcklig, så usel. Det är inte sagt för att vara självömkande, det är ett faktum jag sitter med i min skallen jämt.

Lev väl, kamrater!
  • Axons
  • Besökare
  • Besökare
18 år 9 månader sedan #17360 av Axons
Svar från Axons i ämnet Tandvårdstatus?
Jag har haft väldig tur med mina tänder. Är 35år och har bara lagat ett hål.