Tandvårdstatus?

Mer
18 år 9 månader sedan #17369 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tandvårdstatus?
Mina tänder är i hyfsat skick. Jag borstar dem två gånger om dagen och tar en fluortablett innan jag lägger mig. Jag brukar ha hål ibland när jag är hos Folktandvården, men det brukar inte kosta så mycket. Jag har inte grönt kort.
Mer
18 år 9 månader sedan #17398 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Tandvårdstatus?
En mkt viktig fråga.

Hur kan man må bättre utan ett iaf hyggligt leende? Ska man gå o gömma sig o inte våga äta med folk, inte våga ta kontakt med kvinnor, inte kunna tugga ordentligt...

Vården gör inte sitt jobb här, det skule inte förvåna mig om en hel del blir psykiskt sjuka pga sina tänder, de skapar negativa tankecirklar och är verkligen ett stort stigma.

Hur begär man ett sådant grönt kort?`

Jag behöver det inte, men det vore nog intressant för de som har de allvarliga problem knasen tog upp att veta, 30000 är en enorm summa för en sjukskriven.
Mer
18 år 9 månader sedan #17436 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Tandvårdstatus?
För att vara berättigad att få grönt kort skall tre krav vara uppfyllda:

1. Långvarigt och väsentligt ökat behov av tandvård
2. Långvarig sjukdom t.ex. långvarig medicinering med antipsykotika
3. Att tandproblemen beror på sjukdomen

Din läkare eller kontaktperson kan hjälpa dig att ordna grönt kort. Läs mer om grönt kort i denna tråd.
<!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.viska.se/phpBB3/viewtopic.php?f=1&am...ic.php?f=1&t=891 [/url]<!-- l -->


Om man har grönt kort betalar man cirka 120 kr per tandläkarbesök, men om man har frikort för vård blir det gratis. Tandvården räknas i detta fall ihop med vårdavgifter när man har grönt kort.