psykos och epilepsi

  • sonny
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #19094 av sonny
psykos och epilepsi skapades av sonny
undrar om någon vet om det finns någon dokumenterad överrepreentation mellan att vara psykotisk och få ett (sitt första) ep-anfall. har sett och hört om så många som fått stora epilepsianfall på avdelningar och dom jag frågat har inte haft epilepsi tidigare. Kanske kan ha med mediciner att göra men en del med epilepsi kan ju få anfall utlösta av för mycket stimuli och som psykotisk får man ju definitivt för mycket stimuli av alla de slag, kanske kan detta hos vissa utlösa enstaka ep-anfall...
  • One
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 8 månader sedan #19112 av One
Svar från One i ämnet psykos och epilepsi
Jag har själv epilepsi men har inte schiz utan personlighetstörning. Jag fick min ep när jag blev sjuk (ångest, depression) första gången. Och fast jag har medicin mot ep kan jag få anfall vid stark psykisk stress. En förfärlig kombination är ångest, sömnlöshet och alkohol; orsakar nästan alltid anfall.
Att må dåligt psykiskt - oavsett varför - kan definitivt utlösa epanfall hos redan predestinerade individer. Själv har jag det i släkten. Annars är nog inte sannolikheten så stor, tror jag.
När det gäller mediciner vet jag att benzo (Sobril, Stesolid Rohypnol mfl) sänker kramptröskeln.
Och alla kan supa sig till anfall oavsett om man har ep eller inte.
Mer
18 år 8 månader sedan #19145 av Mia-Elisabet
Svar från Mia-Elisabet i ämnet psykos och epilepsi
Hej!
Mitt första epelepsianfall fick jag för ca fyra år sedan. Det kom fram till att jag fick det av Leponex... Min läkare sa att hon nyss hade hört att Leponex kan ge såna biverkningar. Jag åt stora mängder av den medicinen...800 mg. Jag ver psykotisk då. Så dom började trappa ut Leponexet och när allt var borta tillslut, fick jag inget epelepsianfall nå mer. Nu är jag både fri från den "hemska" medicinen och från epelepsin. Men jag äter fortfarande lamictal för att jag inte ska få nått anfall... men får sluta med det om nått år, när jag inte fått nått anfall på fem år.
Mia
Mer
18 år 8 månader sedan #19161 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet psykos och epilepsi
Det har nyligen skrivits om att epilepsi ger en ungerfär 3 gånger ökad risk att få schizofrenilikpsykos, men risken att få psykos är väldigt liten normalt så det är ingen viktig sak egentligen tycker jag.

En dansk studie som inkluderade 2.27 miljoner människor visar att individer med en historia av epilepsi löper en ökad risk att utveckla schizofreni eller schizofrenilik psykos. Risken för de patienter som hade lidit av epilepsi löpte nära två och en halv gånger så stor risk att utveckla schizofreni och tre gånger så stor risk att utveckla schizofrenilik psykos jämfört med den allmänna befolkningen.

Antipsykotika kan också som biverkan framkalla kramper. Risken ligger mellan 0,3-9 %, så det är inte så vanligt egentligen. De har skrivit om det i Läkartidningen nyligen.
www.viska.se/index.php/nyheter/2 ... ipsykotika

Det finns en form av epilepsi Temporallobsepilepsi, som kan ha symptom som liknar schizofreni. Det är därför man kollas med EEG innan diagnosen schizofreni ställs.