Bse.

  • Hypokondrikern
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 veckor sedan #33966 av Hypokondrikern
Bse. skapades av Hypokondrikern
Jag bara undrar, finns det någon i sverige som har blivit smittad av Bse-Galna kosjukan?
Vad jag har hört så var det ca 1000 britter som har fått bse sjukan,
Undrar om det smittade köttet har kommit till sverige.
Är lite orolig för bla att äta kebab,ravioli,utlänskt köttfärs,corned beef,
Färdiga rätter + olika kötträtter.
Om det står "Se"= svensk köttråvara på en matprodukt - har man då lagt t.e.x brittiskt kött i matproduktern?
Vet nån hur många Britter som har/ eller har dött av bse-sjukan?
Mer
18 år 3 veckor sedan #33969 av AmandaS
Svar från AmandaS i ämnet Bse.
Är man rädd för galna kosjukan jag man ju bli vegetarian, bra både för den egna hälsan och djurens hälsa :D
Mer
18 år 3 veckor sedan #33977 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Bse.
Jag tror inte att man behöver oroa sig för galna ko sjukan längre.... det görs mycket koller på köttet innan det säljs... det verkar som om läget är under kontroll...

Däremot är jag försiktig med importerad kyckling just nu pga fågelinfluensan... jag äter den svenska eftersom våra kycklingar hålls inomhus just nu...

Att bli vegetarian är ett bra tips... djuren far illa i produktionen... man gör en god insats för djuren med att bli vegetarian.... desutom är det nyttigt och man går inte upp i vikt av vegetarisk mat särskilt lätt... det hjälper en att hålla vikten...

Jag var vegetarian under många år... men familjen vill äta kött så jag har fått kompromissa... vi äter mycket vegetariskt... men också kött och fisk...
Mer
18 år 3 veckor sedan #33992 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Bse.
Jag har svårt att tro att 1000 britter har dött i Galna ko sjukan utan jag tror att det är mycket få egentligen. Ingen svensk har dött i BSE och heller inte ännu någon svensk ko, även om det finns ett misstänkt fall just nu. Livsmedelsverket har information om BSE på sin hemsida, som du kan läsa:
www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=4373